lördag 25 april 2020

Världens bästa GT-bilar - Del 8

Sanningens ögonblick är nära, det är nu dags att utse vilka tre bilar som kommer stå på topplistans podium och vi börjar med en modern klassiker i produktionsklassen.

3. Aston Martin V8 Vantage GTE


2008 var året då Aston Martin tävlade med två olika bilar på racerbanorna, fabriksteamet hade sin DBR9 i deras fjärde och sista år i programmet på Le Mans medan uppstickaren V8 Vantage debuterade i Long Beach med den förre statsvetaren Paul Drayson bland förarna.

På Le Mans ett år senare var den gröna Aston-bilen på väg att slå Porsche i GT2-klassen men förgäves, tre timmar före målflagg fick Marino Franchitti parkera sin bil på grund av allvarliga problem med bränsletrycket och därefter var två privatanmälda bilar under 2011 års upplaga med och slagits om en Topp 5-placering i GTE Am-klassen ända tills båda hade brutit med olika orsaker, den ena med tekniska bekymmer och den andra med Mark Wainwright bakom ratten tappade fästet och fått en rejäl törn efter ett hårt slag in i betongmuren.

Från och med första upplagan av långdistans-VM 2012 gjorde Aston Martins fabriksstall en efterlängtad comeback i GT-sammanhang sedan deras LMP1-prototyp blev en flopp, ända sedan DBR9: an gick i pension kunde laget med stöd från Prodrive uppdatera en V8 Vantage till en mästerskapsutmanare, inte bara på Le Mans utan över hela tävlingssäsongen.
Bland de primära modifikationerna är siktet inställt på chassikonstruktionen som förblir modulär med borttagna förstärkningsbalkar, det gör att motorbytet kan genomföras i mindre än 50 minuter utan att dras med sekundära effekter på den främre hjulupphängningsgeometrin, på den aerodynamiska sidan är bakvingen bredare än i gamla GT2-reglementet, framifrån har man installerat de extra dimljusen på kylargrillen för bättre sikt i nattetid och från och med 2016 är diffusorn flyttad 350 millimeter bakåt.

Inne i förarmiljön hade de första årsmodellerna en vanlig ratt med växelspak vid mittkonsolen men från och med de stora ändringarna på elektroniken någon gång efter säsongen 2015 fick de anställda hos Prodrive konstruera en ny multifunktionsratt i samma storlek som en F1-ratt med flera knappar och reglage.

Drivkällan är en uppdaterad version av en 4.3 liters V8 som senare ökat till 4.5 liter i och med det nya motorreglementet som stipulerades av ACO år 2014, siffrorna i dess tekniska data är oerhört intressant, vinkelåttan utvecklar cirka 450 hästkrafter med ett stort vrid på snart 500 Newtonmeter och den sexväxlade lådan byggd av brittiska Xtrac var monterad på tvären för bättre viktfördelning.

Genom åren i den 13.6 kilometer långa slingan hade Aston Martin V8 Vantage visats i två olika färger, mellan 2012 och '14 var de klassiska Gulf-färgerna ett måste bland fansen och i de tre senaste åren före pensionering den mörkgröna basfärgen blev en vinnare.
I deras första utflykt som fabriksteam blev bil nummer 97 trea bakom två Ferrarin i GTE Pro-klassen, de återvände starkt med ytterligare en tredjeplats årgång 2013 där helgen kantades av Allan Simonsens bortgång efter en hemsk krasch i utgången av Tertre Rouge och året därpå fick det danska ekipaget slå igenom med seger på Le Mans i amatörklassen.

Efter två år utan bra resultat fick den nygamla engelska sportcoupén återta tronen på det absolut sista varvet i den högdramatiska avslutningen, när den ledande Chevrolet Corvette nummer 63 fått punktering ut mot Virage du Raccordement var brittiske GT-veteranen Darren Turner ganska koncentrerad och tagit sig förbi Jan Magnussen till det vilda jublet från personalen på Aston Martin Racings garage.

Tio år av stora framgångar med två tredjeplatser och en seger i GTE Pro är den gamla V8 Vantage numera ett museinummer på Prodrives fabrik eftersom den nya generationens bil innehåller teknik från Mercedes-Benz.

Amatörvideo som togs under prestandabalanstestet på Monza 2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar