6. Porsche 997 RSR
Efter att 996: an som vann Spa 24 timmars år 2003 gått i pension fick de anställda på Porsche Motorsports fabrik drömläge att introducera en ny tävlingsbil som godkänns av FIA respektive ACO i ett uppdaterat reglemente inför säsongen 2006 och så blev det, nya 997 GT3 RSR som det fullständiga namnet anger är ganska fulländad och mer muskulös än föregångaren, chassit är baserad på enhetsklassbilen GT3 Cup och har en ganska förfinad aerodynamik med dubbla Gurney-klaffar på varsin sida av främre kofångaren, markfrigången är lägre än GT3 Cup på grund av sidokjolarnas smarta design eftersom bilen är mindre känslig i den turbulenta luften och bakvingen sitter lite lägre för toppfartens skull.
På insidan är förarens kommandocenter ganska trång men enligt mig är hastighetsmätaren och varvräknaren i en vanlig gaturegistrerad 997: a ersatt av en digital mätare från MoTEC med standardiserad kontrollenhet och egentillverkad elektronik, ratten är hämtad från företaget OMP och huserar sju knappar, allt från motormappning, bränslemappning inklusive radioknappen för att prata med ingenjören medan bromsbalansreglaget sitter bredvid mittkonsolen där strömbrytaren och startknappen vanligen sitter.
Med motorrummet på glänt är drivkällan ganska ny på den tiden, gamla sexcylindriga Boxermotorn på 3.6 liter har blivit ersatt av en ny men ganska tillförlitlig 3.8 liters sexa som ger cirka 455 hästkrafter, orsaken till varför slagvolymen har ökat i decimaltal är som sagt monteringen av en 30 millimeters restriktor, varvtalet ökar från 8 400 till uppemot 9 000 i minuten genom nyutvecklingen av bilens kontrollenhet och i gengäld är den sexväxlade manuella lådan hämtad från LMP2-bilen Porsche RS Spyder som köps av kundleverantörer från och med 2008 även om den deltog i ALMS-serien som fabriksteam året innan.
Hjulupphängningssystemet på 997 RSR är tekniskt avancerade jämfört med föregångaren, man använde en blandning mellan titan och aluminium som reducerar kammartrycket men också generar mindre smörjning av olja och gas inuti stötdämparna och allting resulterar i att väghållningen förbättrades en aning medan krängningshämmaren har en optimal justering mellan en bättre svängradie i långsamma kurvor respektive bra traction under acceleration.
Tävlingsmässigt har denna fantastiska racer som tävlat mellan 2006 och 2012 skördat flera pokaler världen över, speciellt i långloppsmästerskapen Le Mans Endurance Series respektive VLN-serien och ALMS.
På Nordslingan däremot har Manthey Racing som trimmade sina neongröna 997: or vunnit Nürburgring 24 timmars tre gånger i rad inklusive den senaste från 2011 med toppförare som Lucas Luhr, Timo Bernhard, Romain Dumas, Marcel Tiemann och Marc Lieb, utöver segrarna i de stora evenemangen har Nürburgring-instruktören tillika sportvagnsföraren Sabine Schmitz satt ett varvrekord för tävlingsbilar med vanlig sugmotor då klockan stannade på sju minuter och sju sekunder.
Efter den stora succésagan tagit slut hade Porsche återvänt som fabriksteam på Le Mans i GTE Pro med den nya generationens långdistansracer med koden 991 och fortsätter att skörda fler vinster i kategorin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar