På ett stekhett Circuit de Nevers hade dagens Polesitter Michael Schumacher tagit starten, skapade en lucka till närmaste männen Felipe Massa och Fernando Alonso och stannade kvar i ledningen fram tills hans första depåstopp på det tjugonde varvet.
Med tanke på val av strategi mellan lagen har både Michael och Felipe satsat på tre stopp, lagt på bränsle för ytterligare sexton eller sjutton varv medan Renault-meckarna tog in Alonso och en tvåstoppare räckte inte för att rå på sin äldre protagonist, allra struligast i garaget var Toyota när vänster bakhjul på Ralf Schumachers bil inte var korrekt fastsatt, dirigenten väntade på att vända skaften till en grön skylt och klockan stannade på 17.2 sekunder, han kunde ha gått ut före Massa eller Räikkönen men körde vidare till en fjärdeplats till slut.
Sex bilar hade brutit loppet i den tryckande värmen, bland annat fick Tiago Monteiro slå sönder styrningen efter en flygtur på Nürburgring S: et, på varv nummer 28 var det Rubens Barrichellos tur att dra sig ur racet, den här gången trassel i motorrummet, ännu värre var Mark Webber i den mörkblåa Williams-bilen då han av säkerhetsskäl tvingats bryta på grund av stora bekymmer med hjullager efter två punkteringar och BAR Hondas urdåliga eftermiddag avslutades med att Jenson Button packar väskan sedan motorns ena vevstake slutade fungera.
Vid målgång kunde den sjufaldige världsmästaren säkra en värdefull seger i kampen om VM-titeln, detta var hans åttonde triumf på Magny-Cours och rekordet för antalet vinster på samma bana står sig än idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar