10. Ford Mustang GT4
Ford Motor Companys tävlingsdivision under slutet av 2016 presenterade en tävlingsbil som anpassas för flertalet mästerskap inom GT-racing, det är den senaste inkarnationen av världsberömda sportbilen Mustang i GT4-utförande.
Reglerna i GT4 gör att bilarna är produktionsbaserade med små modifikationer, dimensionerna är densamma som i en gatbil men den allra största skillnaden finns både mekaniskt och aerodynamiskt, till exempel den främre kofångaren är förstärkt, på alla fyra hörn är fälgarna gjorda av magnesium för att spara mycket vikt och bakspoilern måste vara lågmonterad och skall sitta i höjd med bakre vindrutan.
En del biltillverkare som tävlar i exempelvis Europamästerskapen i GT4 eller British GT fått sina bilar specialiserade av en specifik kundleverantör, bland annat Porsche med dess Cayman Clubsport GT4 är trimmade av Manthey Racing respektive BMW M4 GT4 hos AC Schnitzer, Ford ända sedan tävlingsdebuten 2017 valde kanadensiska Multimatic Motorsports som chassiutvecklare eftersom länken mellan de två härstammade från nya Ford GT: s utveckling från gatan till racerbanan och blev klassegrare på Circuit de la Sarthe året innan.
Mustangen i GT4-skrud är baserad på gatbilen Shelby GT350R-C, den har en V8 skruvats upp från fem liter till 5.2 liter med fyra ventiler per cylinder och producerar 420 hästar, den sexväxlade sekventiella lådan är tillverkad av australiensiska Holinger och är monterad i bakvagnen för bättre viktfördelning.
I och med kriterierna som uppfylldes av FIA är Forden utrustad med dataloggning från MoTEC, ventilerade keramikbromsar, avancerad fjädringssystem från Öhlins och motormappning.
Enligt Ford Peeformance Racings kommunikationschef Mark Rushbrook är Mustangen en global tävlingsbil, människor som stödjer vagnens framgångar är riktigt stolta över att det säljs mer gatlegala bilar för att få GT4-bilen mer credit åt kundleverantörsteamen.
Till exempel under fjolårets upplaga av British GT hade Multimatic-stallet vunnit tre klassegrar den säsongen med bland andra unga duon Scott Maxwell och Sébastien Priaulx, son till Andy Priaulx även om man dominerade deltävlingen på Donington Park där förre OS-guldmedaljören i bancykling Sir Chris Hoy delade styrning med långdistansracern Billy Johnson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar