5. Ferrari 488 GTE
Italienska biltidningen Autosprint efter Ferrari 488 GTB: s lansering publicerat spionbilder på en värdig ersättare till framgångsrika föregångaren inom banracing 458 GT2 på Vallelunga utanför Rom, skillnaden mellan gammalt och nytt är otroligt stort när den nya kärran som skall tackla både långdistans-VM och WeatherTech-serien är annorlunda från sidoprofilen medan framvagnen är densamma som 458: an och bakifrån är spoilern nykonstruerad för att skapa mer downforce i höga farter.
Långdistansracern 488 GTE lanserades på avslutningsevenemanget Ferrari Finali Mondiali i Mugello år 2015 tillsammans med sin motsvarande GT3-skrud, vid presentationen var bilen känd som en konverterad GT3: a på grund av utseendet men inuti är bilens cockpit välorienterad, ratten är mindre precis som en Formel 1-bil, vanliga backspegeln är ersatt av en TV-skärm för att hålla koll på bakomvarande bilar och instrumenteringen har en bra grafik eftersom elektroniken från Magneti Marelli är bland de bästa i branschen.
Under motorrummet sitter en ny drivkälla, en 3.9 liters V8 med dubbla turboaggregat som trimmas till hela 447 kW eller cirka 600 hästkrafter, på sin tid är den här Ferrarin mer bränsleeffektiv än föregångaren och växellådan är gjord av exotiska material från gjuteriet på Maranello, den har sex växlar och en backväxel medan chassidelarna plus mekaniska beståndsdelar som kolvar, vevstakar och drivaxel är specialiserade inom Ferraris kundleverantörsavdelning Corse Clienti.
Debuten skedde på WeatherTech-seriens säsongsinledning som var Rolex 24 på Daytona år 2016 innan de första segrarna skördades i de två första VM-tävlingarna på Silverstone respektive Spa Francorchamps, dubbelsegern på Nürburgring räckte för AF Corse att återfå tronen som konstruktörsmästare i GTE Pro-klassen, ett år senare hade laget fått dominera i fyra deltävlingar efter ett tufft prov på Le Mans med James Calado och Alessandro Pier Guidi och för andra gången i rad hade Ferrari stått högst upp på poänglistan med sammanlagt 305 poäng.
Efter säsongsavslutningen i Bahrain 2017 koncentrerade biltillverkarens tekniske koordinator Ferdinand Cannizzo på en vidareutveckling av 488: an, det blev så under en tid före den så kallade Supersäsongens inledning när den förbättrade 488 GTE Evoluzione testkördes på Fiorano innan prestandabalanstestet på Monza, enligt honom är de aerodynamiska beståndsdelarna förfinade och kan tävlas fram till 2021 utan att ett nytt chassi kommer byggas framöver.
VM-säsongen 2018-19 blev någorlunda bra för AF Corses del, två pallplatser på Spa, seger på Silverstone, poängplatser på Fuji Speedway respektive Shanghai och 1 600 km på Sebring räckte bara till en silverpeng före den bästa tänkbara avslutningen på Circuit de la Sarthe.
Ekipaget i bil nummer 51 med ledarfiguren Alessandro Pier Guidi förde AF Corse till sitt första GTE Pro-seger på Le Mans sedan 2014, han och britten James Calado respektive brasilianaren Daniel Serra höjde sina pokaler på podiet efter 24 timmar av hård konkurrens mellan dem och Porsche, Ford och Aston Martin.
I den virtuella världen har Ferrari 488 GTE blivit en jätteframgång i succéspelet Project Cars 2 på Playstation 4, många användare av TV-spelet gillar att tävla med en sådan bil på onlinelobbyn och framförallt ett vettigt sätt att återskapa fina minnen på Le Mans 24 timmars i GTE Pro-klassen.
I den virtuella världen har Ferrari 488 GTE blivit en jätteframgång i succéspelet Project Cars 2 på Playstation 4, många användare av TV-spelet gillar att tävla med en sådan bil på onlinelobbyn och framförallt ett vettigt sätt att återskapa fina minnen på Le Mans 24 timmars i GTE Pro-klassen.
Här är ett litet videoklipp om 488 GTE som testkördes på Monza våren 2018
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar