4. Honda NSX GT500
Till användning som racerbil i det japanska sportbilsmästerskapet Super GT hade Honda Racing fått vända sig till chassitillverkaren Dome respektive motorutvecklaren Mugen för att fortsätta vidareutvecklingen av deras NSX som tävlat på Le Mans i GT2-specifikation, alltså före den officiella mästerskapsdebuten 1997.
De första årsmodellerna (1997-2001) hade en identisk exteriör design som Le Mans-racern med den smala luftintaget i takhöjd och i takt med det nya tekniska reglementet som infördes 2002 har bilen fått en ny front med gälar, breda hjulhus för att få plats med 18" lågprofildäck från antingen Bridgestone eller Dunlop, tre av fabriksteamen tävlar med Bridgestones gummi medan Kazuki Nakajimas stall på den tiden körde med den brittiska tillverkaren, bakvingen sitter i höjd med takkanten och luftintaget är av samma design som BAR Hondas Formel 1-bil från 2001.
Inne i förarens arbetsplats är ratten högteknologisk med kolfiberkonstruktion, displayen har växelindikator med LED-ljus och små mätare som håller koll på vattentemperatur, oljetryck, kylartemperatur och andra småsaker även om bromsbalansreglaget och andra viktiga knappar sitter på vänster sida av förarmiljön.
V6: an på 3.5 liter från de senare årsmodellerna var specialkonstruerad av Honda Racings forskningsteam, den har vattenkylning till skillnad från den vanliga sportcoupén men det mest intressanta är ju att motorn fick vara längsmonterad istället för den tvärställda positionen, ganska likt Lamborghinis inställning eftersom sekventiella växellådan monteras centralt djupt in i Venturi-tunneln och länkas samman med bakre diffen via drivaxeln.
Denna högvarviga drivkälla producerade 498 hästar, har ett kraftfullt vridmoment på 588 Newtonmeter och trots problem med kylningen i turboversionen är sugmotorn det bästa alternativet till absolut framgång.
Mellan 1997 och 2009 hade denna tävlingstrimmade sportvagn från Honda vunnit nästan allt, 36 segrar, 45 Pole positions, tre konstruktörstitlar och två förartitlar inklusive fyra segrar på Suzuka 1000 km, för mig det lag som jag hade följt på TV i början på tonåren var Aguri Suzukis stall Autobacs Racing med den kända orangea Hondan, säsongen 2007 var en succé för teamet med förarparet Daisuke Ito och f.d. F1-föraren Ralph Firman då de kammade hem förartiteln med minst tre segrar på kontot.
Efter tolv år av framgångar har NSX GT500 blivit ersatt av Hondas specialbyggda racerbil HSV-010 innan nästa generation NSX presenterades med de nya tekniska reglerna för säsongen 2014.
I TV-spelens värld är den dyra GT-racern en kändis i Gran Turismo 4, 5 och 6, framförallt den sistnämnda då jag spelade vartenda kilometer på Suzuka eller Mount Panorama i en blåvit NSX GT500 med nummer 32 som egentligen är årsmodell 2008.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar