Utseendemässigt är fronten nästan snarlik A-klassen med den låga, korta motorhuven och trots detta är arkitekturen ganska annorlunda när man kommer till sidoprofilen, hjulhusen till exempel har en kort överhäng för att få plats med ett set 14" däck och fälgar, som tillval kan man få 15" fälgar av lättmetall i den mellersta utbudet och uppåt och här på bakvagnen är det allting som skiljer mellan en vanlig småbil och en kompakt familjebil, baklyktorna ser nästan ut som en äldre Volvo V70 i själva formen, det breda glaset på vindrutan bak gör att föraren ser bättre på bakomvarande trafik och släpper in naturlig solljus.
Att kliva in bakom ratten på Vaneos cockpit är rena drömmen, instrumentpanelen med mätarnas logiska layout är annorlunda jämfört med A-klassen, ovanpå sitter ett förvaringsfack med små indikatorer för parkeringssensorn fram och bak, kommandocentret har flera reglage som rör stolsvärme, elektrisk backspegeljustering, vindruteavfrostning och bakre vindrutetorkarens funktion men värt att notera positioneringen av den manuella luftkonditioneringen, den sitter för nära växelspaken om man har automatlåda och knapparna för elhissarna sitter emellan framsätena som på en Saab 9-5.
Telematiken är det viktigaste ordet som de flesta Merca-entusiaster ofta känner till, exempelvis när Vaneo i instegsmodellerna Trend respektive Family är radion med CD-växlare standard men i Ambiente som är den mest exklusiva utförandet är kostnaden på navigationssystemet fyrsiffrigt, cirka åtta och ett halvt lax för att vara exakt.
Baksätesdynan känns lika komfortabel som i Stuttgart-baserade fabrikatets större herrgårdsvagn E-klass kombi, enligt ett test som genomfördes av Teknikens Värld våren 2002 så sitter man en centimeter högre för en bättre vy framåt och den allra smartaste detaljen som småbarnsfamiljer verkligen gillar är den integrerade barnstolen som ingår i tillvalspaketet tillsammans med flygplansborden och telefonhållaren.
Förvaringsutrymmet är för mig den stora pluspoängen för en tysk familjebil av den storleken, lasttröskeln är låg och underlättar förvaring av större resväskor, den utdragbara lastgolvet var på den tiden en smart och användbar pryl eftersom den kan enkelt få plats med minst en Europall eller varför inte ta bort baksätena och lasta in en mountainbikecykel utan stress.
Tekniskt sett är motorerna monterade i 45 graders vinkel som på A-klassen men blev förfinade, som till exempel den fyrcylindriga bensinmaskinen med olika slagvolym, i Tyskland var 1.9: an på 125 hästkrafter ett bra val och den drivlina som stod i vägen på övriga Europas marknader var dieseln, den tillräckligt starka CDI-motorn på 1.7 liter och 90 hästar med maximala vridet på 180 Newtonmeter var en trend även här i Sverige.
På motorvägen i höga farter hade Vaneo 1.7 CDI varit bränsleeffektiv på sin tid även om man hör den vissla i 110 km/h på E4: an, vägegenskaperna var snäppet bättre än A-klassen i de tidiga årsmodellerna eftersom den klarade älgtestet utan misstag för den hade ESP och bromskraftsfördelare som standard och åkkomforten var någorlunda bra på de mindre vägarna trots att det kostade 16 % dyrare än de bästa i kategorin, PSA-gruppens hantverkartvillingar.
Efter fem år i programmet hade Mercedes Vaneo bara sålt i 55 000 exemplar, den fick tyvärr läggas ner allt på grund av det höga grundpriset och inte fått riktigt järnet för att slå de franska konkurrenterna, därmed var dess indirekta uppföljare B-klass på ingång men det dröjde sju år för gamle bossen Dr. Dieter Zetsche att presentera arvtagaren med teknik från Renault.
Inslag om Mercedes Vaneo i långtidstestet som utfördes på tyska TV-programmet Motorvision
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar