2. Aston Martin DBR9
Under det nya årtusendet när FIA GT Championship var en del av racingspektaklet LG Super Racing Weekend hade mästerskapet dominerats av Ferrari, Saleen och Porsche men när Prodrives ordförande Dave Richards sa till fabrikens anställda i Banbury sensommaren 2004 kunde bolaget säga ja till ett nytt projekt inom banracing med ett viktigt mål och det var att slå Ferrari och Chevrolet på Le Mans i stora produktionsklassen GT1 med en vacker engelsk sportbil från Aston Martin.
Baserad på en vanlig DB9 är GT-racern DBR9: an ganska tjusig på alla sätt och vis, inte minst i den klargröna lacken utan sponsring från debutåret 2005.
Kolfiberchassit hade varit på sin tid en integrerad del av utvecklingsarbetet liksom vinkeltolvans motorblock och cylinderblock, resten av denna gudomliga underverk var omarbetad i tävlingssyfte som till exempel kompositpanelernas säregna blandning mellan aerodynamisk prestanda och produktionsbilens formgivning, i övriga fall är bilens underrede plant från främre kofångarens undersida ända ner till Venturi-tunneln där diffusorn spås sitta.
Hjärtat under motorhuven är en produktionsbaserad V12: a på sex liter med små modifikationer, effekten räknas till maffiga 625 hästkrafter, cirka 165 mer än i vanliga DB9 och prestandamässigt är accelerationen från noll till hundra klockad till 3.4 sekunder.
Vid testkörning på Silverstone vintern 2005 hade en del ögonvittnen på huvudläktaren sagt att man kan höra det ljuva motor- respektive avgasljudet från tre kilometers håll, det där kallar jag för tolv cylindrar av ren magi.
Inne i DBR9: ans cockpit är viktiga knappar och reglage återfunna i mittkonsolen, precis som kommandocentret på en Airbus A340, ratten är gjord av mocka och vävd kolfiber impregnerad med harts och huserar ett par knappar som radio, fartbegränsare, friläge och bromsbalans.
Till höger om racingstolen finner du en växelspak för den sexväxlade sekventiella lådan byggd av Xtrac är ett måste då forskarna från Prodrive ansåg att F1-paddlar är mycket komplicerat och inte är pålitliga.
2005 gjorde Aston Martin ett efterlängtat comeback inom GT-racing med segrar i olika discipliner, klasseger på Sebring 12 timmars, vinst på FIA GT-tävlingen i Silverstone och på Le Mans hade bränsletillförseln ställt till oreda en timme före målflagg.
Ett år senare är framgångarna något bättre när fabrikatet vann konstruktörstiteln i FIA GT-serien och lägger även till teammästerskapet som vanns av franska Larbre Competition, ett av fyra satellitteam som stödjer Prodrive i Le Mans Endurance Series.
Ändringarna som gjorde Astons gudomliga DBR9 konkurrenskraftiga på Circuit de la Sarthe är hellre interiört än exteriört, inför den 75: e upplagan av sportvagnsklassikern fick Prodrives forskarteam lägga om förarmiljöns innertak inklusive den dyra installationen av luftkonditioneringen som förhindrar stress bakom ratten och en behagligare kabintemperatur på 31 grader Celsius och det fungerade perfekt då Sveriges mest kände standardvagnsförare Rickard Rydell delade styrning med Darren Turner och David Brabham i bil nummer 009 vunnit tävlingen i GT1-klassen, tolv månader senare har båda gossarna från 2007 års upplaga försvarat titeln men fick med sig en ny kollega i form av spanjoren Antonio Garcia och f.d. F1-stjärnorna Heinz-Harald Frentzen och Karl Wendlinger med Andrea Piccini fick sluta fyra i kategorin efter 339 inräknade varv.
2009 fick bara en privatanmäld Aston DBR9 sitt deltagande på Le Mans och det var JetAlliance Racing i den vackra ljusblåa färgsättningen, ägaren Lukas Lichtner-Hoyer tog med sin landsman Thomas Gruber och tysken Alexander Müller till äventyret runt klockan, bilen hade kantats av små tekniska problem men körde vidare till en tredjeplats i GT1-klassen före pensionering och ACO: s försök till nya klassindelningen inför säsongen 2011.
DBR9: an var inte bara snabb och pålitlig på världens alla racerbanor, den var en kändis på Forza Motorsport-serien i Xbox 360 respektive Xbox One och för ett par månader sedan hade Aston Martins mest kända GT-racer gjort entré i PS4-spelet Gran Turismo Sport som en del av grafikuppdateringen då första deltävlingen av FIA-certifierade mästerskapet avgjordes i Sydney.
Videoklipp på Astons moderna GT-klassiker fångad på Nürburgring sommaren 2018
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar