lördag 18 april 2020

Världens bästa GT-bilar - Del 4

Veckan avslutas med ett avsnitt om Lotus kanske enda försök att omvandla en modern sportbil till en racer som slåss mot de stora namnen på Le Mans i GTE Pro-klassen.

7. Lotus Evora GTE


I Hethel på grevskapet Norfolk fick Lotus en plan över motorsportkalendern 2011 inför deras stora comeback på racerbanorna, framförallt när konceptbilen Evora Enduro GT visades på montern i Genèves bilsalong som direkt uppföljare till Evora Type 124, den bil som används av kundleverantörer i den kostnadseffektiva GT4-klassen överallt i världen och målet för det klassiska bilmärket var att tävla på Le Mans mot AF Corse med sina Ferrari 458 GT2 respektive BMW: s fabrikssatsning AC Schnitzer och Porsches kundleverantörer Felbermayr Racing.

Utvecklingschefen Nicola Scimeca kom på en bra idé som förstärkte Lotus förhoppningar inför deras stora utmaning, det var ju att konstruera panelerna i kolfiber och skruva dem över aluminiumchassit men det verkar finnas ett litet mellanrum i reglementet gällande modifiering av stötdämpare och krängningshämmare för att anpassa sig till banracing.
På den mekaniska sidan däremot är den tvärställda V6: an från Toyota omarbetad av forskarna från Cosworth, slagvolymen utökat från 3.5 liter i produktionsform till fyra liter i tävlingsutförande, effekten har också fått en liten ökning från cirka 350 hästkrafter till 470 och motorn är länkad med en specialkonstruerad sexväxlad låda från Xtrac.

Redan i januari månad 2011 före de första testerna var österrikiska JetAlliance Racings ägare Lukas Lichtner-Hoyer på plats i Norfolk för att signera kontraktet som Lotus officiella partner trots att de var ett satellitteam som kräver maximal stöd från fabrikatet och i och med deltagandet på ILMC är laget redo för utmaningen men missade säsongsinledningen på Sebring eftersom de förlorade mycket testtid och lyckades närvara på de resterande tävlingarna, bland annat 6 timmars på Spa.

Inför den stora klassikern på Le Mans hade Lukas anställt två ekipage med tre förare, i bil nummer 64 delade Martin Rich styrning med John Hartshorne och Oskar Slingerland medan proffsen Jonathan Hirschi, James Rossiter och Johnny Mowlem fick tävla i Lotusen med startnummer 65.
Trots brådskande problem med överhettning i både fria träningen och kvalet över onsdag och torsdag var JetAlliance Racing mer inställda på en lyckad resa från klockan tre på lördag fram till klockan tre på söndag, allting slutade i att proffsekipaget kompletterade loppet slutade på en 22: a plats sammanlagt med 295 inräknade varv och en hygglig sjundeplats i kategorin GTE Pro och amatörerna med startnummer 64 fick ge sig efter 126 varv, motorhaveri är orsaken till varför den ena av Lotusarna tvingades bryta loppet.

Bilen må vara motorstark, strålande och robust över 24 timmar men för mig som stor beundrare av tävlingsbilar är Evora GTE den som fansen, speciellt många britter som kommer till Circuit de la Sarthe älskar mest både invändigt och utvändigt, den värmde många hjärtan då ljudet på V6: an mullrade på start och målrakan före inbromsningen mot första svängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar