Början på juni 2003 fick Europas största biltidningar förhandsvisa den andra generationen av Renaults trendsättare i mini-MPV: ns segment, den heter fortfarande Scénic men den här gången pågick detta under projektnamnet JM och säljstarten skedde någon gång i slutet på augusti hemma i Frankrike eftersom här i Sverige var oktober månad kärrans första försäljningsperiod.
Scénic II har mycket slätare former från A-stolpen ända ner till C-stolpens kant, tekniskt sett var den nio centimeter längre än originalet, mankhöjden hade utökats till 1.1 centimeter och innehar det karakteristiska formspråket som efterföljer designprincipen från den större Espace, halvkombin Mégane II som delar bottenplatta med och direktörsbilen Vel Satis.
Med tanke på säkerheten hade framlyktorna på sin tid blivit limmade i karossen istället för att vara ihopskruvade från dess konkurrenter, detta för att aktiv säkerhet tar alltid högsta prioriteten, för att byta lampa måste man lämna in Scénicen till närmaste bilprovning eller auktoriserad serviceområde då det kan ta minst en timme för att ta bort båda framdäcken och försöka nå den cirkulära luckan under hjulhuset.
Bakluckan och den konvexa bakre vindrutan fått lite drag av Mégane med lite extra försiktighet, den sistnämnda hade en bakvagn som efterliknar en svan och jag tror att designteamet i Guyancourt var riktigt säkra när de skiftade fokus på förbättrad bakåtsikt som plågade den förra generationen, i den här bilen är bakåtsikten bättre om inte barnen på andra sätesraden fäller upp nackstödet och distraherar bakomvarande trafik.
Interiören är snäppet bättre i design och utförande, på ovansidan är de digitala mätarna hämtade från storlastaren Espace IV, luftutblåsen respektive automatiska klimatanläggningen hämtade från Mégane tillsammans med den integrerade stereon och nyckelkortet ersätter vanliga startnyckeln, växelspaken sitter lite högre för extra komfort, den elektriska parkeringsbromsen sitter till vänster om ratten för vänsterstyrda bilar medan de högerstyrda byggnationernas reglage sitter på motsatt sida, knapparna som sköter fartbegränsaren sitter numera på ratten och mittkonsolen glider fram och tillbaka för antingen mer benutrymme eller plats för två läskburkar respektive kaffemuggar.
Andra sätesraden precis som originalet är avsedda för komfort på långa bilturer, de kan glida och vinkla som en fåtölj och tas bort för att få plats med en eller två flyttlådor, i den sjusitsiga varianten vid namn Grand Scénic är de två extra stolarna fällbara, när de är uppfällda kan små barn sitta beslutsamt vid skolskjuts och när de inte används kan föraren öppna bakluckan, fälla ner stolarna och lägger enkelt in portföljen innan man åker till jobbet.
Vägegenskaperna håller måttet för en MPV i en kompakt storlek, akustiken är bättre än föregångaren då den bara visslar i höga farter på motortrafikleden, främre hjulupphängningen med dubbla länkarmar gör att den mjuknar styrningen i feldoserade kurvor och klarar av ojämnheter på småvägarna, en annan pluspoäng är utrymmet för både förare och passagerare, man sitter cirka två centimeter lägre i förarsätet medan passagerarna bak upptäcker att man sitter snäppet lägre på grund av bränsletankens position.
Scénic II i de tidiga årsmodellerna fått sina motorers livscykel räknade, bland andra de äldre motorerna som återfanns på Scénic Mk1 men från och med 2006 tillkom de nya dieslarna sedan Renaults forskarteam jobbade med den milda kosmetiska ändringen framtill.
I alla årsmodeller var bensinmaskinerna på 1.4 respektive 1.6 och två liter ett populärt val bland bilköparna runtom i Europa, här i Sverige fick man nöja sig med den fyrcylindriga dieselmotorn på 1.5 liter och 105 hästkrafter.
Fyra modellutbud fanns att tillgå i båda versioner av Scénic, femsitsigt eller sjusitsigt, de flesta köpare föredrog den femsitsiga Scénic II i Privilegium-utförande för den var fullutrustad med extra krut till navigationssystemet och Grand Scénic-ägarna däremot väljer Tech Line med sexton tums fälgar och tvåliters bensinmaskin med maxeffekten på 165 hästar.
Andrahandsvärdet i den begagnade marknaden är fortsatt konstant, servicekostnaden för bromsbelägg, oljefilter och kamremsbyte är flera hundringar mindre än konkurrenterna, rostskyddet var säkerligen bättre eftersom olika paneler är gjorda av återvinningsbara material medan vagnskadegarantin varade i fem år eller 15 000 mil.
Efter cirka sex år och 1.3 miljoner sålda exemplar blir den andra generationens Scénic ersatt av en nyare modell med förfinad sätesarrangemang och telematik.
https://www.expressen.se/motor/tester/renault-scenic/
https://www.expressen.se/motor/pionjaren-grand-scenic-haller-an-for-renault/
https://www.expressen.se/motor/pionjaren-grand-scenic-haller-an-for-renault/
Presentationsfilm om Renault Scénic II årgång 2003
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar