söndag 31 maj 2020

Signerat Picasso - Del 2

På bilsalongen i Paris hösten 2006 presenterade Citroën en värdig ersättare till den omåttligt populära kompakta MPV: n Xsara Picasso, det går under namnet C4 Picasso och den första generationen återfinns i två olika utföranden, den större Grand C4 Picasso med sina eleganta linjer och sju säten för extra flexibilitet och i första kvartalet 2007 tillkom den mindre och vanliga femsitsiga C4 Picasso och båda versionerna byggdes på samma fabrik i spanska Vigo.

Vanliga C4 Picasso mäter 4.47 meter i längd, 1.6 meter i höjd och 1.8 meter i bredd medan den mer familjevänliga och komfortabla Grand C4 Picasso har vuxit med tolv centimeter även om höjden är variabel med gashydrauliska fjädringen som extraavancerad teknik.

Fronten på den mycket innovativa och prisbelönade Grand C4 Picasso Mk1 är ganska igenkänd med det nya formspråket som hämtats från den modifierade sedanen C5, den har en rätt så harmonisk karaktär genom framlyktornas smarta design inklusive de statiska kurvljusens funktion, dess släta konturer på sidoprofilen påminner mig mycket om en samtida Ford Galaxy II och till skillnad från den större varianten har vanliga C4 Picasso en djupare profil på bakre sidofönstret, nästan som en Alfa Romeo 145 fast lite omvänt.

För mig den allra största skillnaden hittar jag här i aktern, LED-lyktorna bak på Grand C4 Picasso har lånat lite drag från storasystern C8 utan jämförelse med bakljusen från en Volvo V70 eller MPV-konkurrenten Mazda 5, den vanliga Picasso-modellen däremot har en böjd baklucka för att få plats med de nydesignade baklyktorna trots dess särskilda drag från koncernkollegans herrgårdsvagn Peugeot 407 SW.

På insidan har kabinen lånat mycket teknik från halvkombin C4, bland annat får man en multifunktionsratt med fast nav, ett centralt placerat instrumentering med navigationsskärm som omger en kristallklar färgglans, automatisk klimatanläggning i fyra zoner, CD-växlare med Bluetooth-uppkoppling som tillval, främre vindruta på 1.95 kvadratmeter med 70 graders vertikal sikt, panoramaglastak och sätesklädslar av högsta kvalité tillsammans med de övriga tekniska attiraljerna som parkeringshjälp, starthjälp i uppförsbacke, luftkvalitetssensor, avancerad högtalarsystem med inbyggd DVD-spelare och en klaff som skyddar mot feltankning.
I en modern mini-MPV är förvaringsutrymmet den största pluspoängen, till exempel det stora handskfacket med kylfunktion, på instrumentpanelen kommer du åt de två små facken på både förar- och passagerarsidan där man kan förvara mobiltelefon och vägkartor säkert, om du har automatlåda eller sekventiell låda finns ett litet kylskåp under luftutblåsen och stereon, där kan man förvara två set läskburkar till antingen lunch eller fika på motorvägen.

Andra sätesraden på C4 Picasso och Grand C4 Picasso känns välbevarat och rymligt, här kan barnen sitta säkert och beslutsamt eftersom de mjuka sittdynorna innehåller avancerad komfort, om man ska sätta sig i den mittersta dynan kan man dra ner bältessträckaren tills man hör första klicket på den gråa knappen och sedan spänner man fast till nästa klick på den röda knappen till vänster, för extra flexibilitet är andra och tredje sätesraden enkelt nedfällda, man får ett plant golv då lastkapaciteten utökas från 576 liter till cirka 1.95 kubikmeter.

Motorutbudet varierar mellan olika utrustningar och tillval, efter första försäljningsårets tredje kvartal hade flertalet C4 Picasso blivit sålda med bensinmotorer med halvautomatisk låda i övriga delar av Europa, i Frankrike inklusive Storbritannien och Sverige fick dieslarna med manuell låda störst uppmärksamhet på grund av dess låga bränsleförbrukning respektive jämn driftkostnad.
C4 Picasso i femsitsig utförande står för drygt 60 procent av den totala försäljningen i Frankrike men vi svenska kombiälskare föredrar alltså den sjusitsiga Grand C4 Picasso för hälften av ägarna väljer mer ben- och lastutrymme än trängsel i kabinen och det slutar inte på långa vägar ännu, franska biltidningar skickade en varning till framtida C4 Picasso-ägare om diverse problematik som mindre haverier i den elektriska parkeringsbromsen inklusive en del återkallelser då det handlade om turboaggregatets diagnosticering, sekventiella lådans elektronikfel och allvarligast är rostande fjäderben bak.

Om jag testkör första generationens Grand C4 Picasso med 1.6 liters HDi-diesel på 115 hästar så tänker jag på tre saker; tystnad, komfort och bränsleeffektivitet.
Den elektromekaniska styrningen har en ganska linjär karaktär, hjulupphängningen uppträder lite mjukare än föregångaren Xsara Picasso, dieselmotorn låter inte lika bryskt som bensinvarianten i stadstrafik, på småvägarna har Grand C4 Picasso mindre krängning även om har full last i bagageutrymmet (två stora resväskor och två ryggsäckar), föraren lägger också märke till att det hörs inget vindtjut i höga farter på E4: an, däcken har mindre rullmotstånd i torrt väglag och utväxlingen i den 6-växlade manuella lådan är lika förfinad som i en motsvarande halvkombi.

Efter sju framgångsrika år tvingas C4 Picasso I lämna över stafettpinnen till nästa generations bil i den kompakta MPV-segmentet.






















Officiell instruktionsfilm från 2006


Franska biltidningen L'Argus inslag om C4 Picasso Mk1 årgång 2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar