Sent i maj månad fick styrelsemedlemmen i EuroNCAP tillika forskningschef på brittiska Thatcham Research Matthew Avery lägga fram nya mål och föreskrifter inom trafiksäkerheten.
I ett pressmeddelande på Vi Bilägares nyhetsartikel poängterade britten att uppmuntra de som tillverkar tyngre bilar tvingas dela upp bördan vid krock med små, lätta fordon, historiskt sett har fyrhjulsdrivna jeepar erbjudit bra krockskydd men jag håller inte med, ägare av stora SUV: ar löper större risk att krocka med en fotgängare än med en mindre bil och det är därför som jag avstår från crossovers och tyngre fordon med permanent fyrhjulsdrift.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-krocktester-hos-euro-ncap-ska-straffa-farliga-suvar
Från och med 2021 kommer Volvos nya bilar utrustas med en automatisk fartspärr då fortkörning framstår som ett allvarligt problem bland laglydiga bilister.
Ett EU-krav kommer stipuleras någon gång under 2022, det anser Volvos säkerhetsansvarig Malin Ekholm i ett uttalande precis efter att fartspärren väckte stor politisk uppmärksamhet, även i Tyskland trots att för många år sedan fått 65 procent av deras motorvägar strypta till 110 km/h.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-infors-volvos-fartsparr-hogst-180-kmtim
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar