torsdag 4 juni 2020

Henri Pescarolos drömdebut som stallchef

Idag kommer jag skriva en specialinsatt berättelse om fyrfaldige Le Mans-vinnaren Henri Pescarolo och hur han drev sin självbetitlade stall till en överraskande topplacering framför hemmapubliken år 2000.

Allt detta började med att Henri cirka tolv månader efter att ha lagt hjälmen på hyllan köpt en Courage C52, målat den i grönt och silvergrått och låtit några tekniker från Peugeot Sport att montera en serieproducerad V6: a ur en Peugeot 607, motorn trimmades av franska företaget Sodemo Moteurs och utvecklade på den tiden 520 hästkrafter, betydligt mindre än de nya fabriksbilarna från Ingolstadt.

I de första 24 timmarna som stallchef fick legendaren uppleva en så kallad "Lucid dream" trots sjuttondeplatsen på kvalet över två dagar, besättningen består av tre fransoser från olika bakgrunder, en av de var F3000-stjärnan Sébastien Bourdais som tävlat i Alain Prosts juniorstall säsongen 2000, f.d. Tyrrell-föraren Olivier Grouillard och ankaren i laget var veteranen Emmanuel Clérico i den distinkta rödgula hjälmen.

Från starten vid tre på eftermiddagen och in mot nattmörkret hade den gamla Courage-bilen med Peugeotmotor åkt många varv utan mekaniska problem, exempelvis bromsbekymmer, växellådsproblem eller liknande och när morgonsolen steg så tuffade C52: an vidare som femte bil i tabellen, ganska långt bakom tre Audin och en framförvarande Cadillac från DAMS.

Med en timme och femton minuter kvar till målflagg kom glädjebeskedet, bakre hjulupphängningen på Cadillac #3 brast vid start och målrakan, tappade många varv och försprånget som första icke-Audi bland sex bästa och när målflaggan kom i den gassande värmen fick veteranen Emmanuel Clérico köra hem bilen till en jätteöverraskande fjärdeplats bakom de tre silverfärgade bilarna efter 344 inräknade varv eller cirka 468 mil på mätaren.

Dagen därpå kunde Henri konstatera att chassit hade en bra väghållning utan tendens för understyrning i de långsamma partierna, Peugeot V6: an höll sig vidare efter 5 000 km från start till mål och ledde till att den återanvändes till nästa deltävling av Sportvagns-EM på Silverstone inklusive vidareutveckling till säsongen 2001 och ett försök att slå igenom till ett besök på podiet.



Länk till höjdpunkter från Le Mans år 2000: https://www.dailymotion.com/video/x10vak7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar