Sébastien Bourdais återvände till det lokala fabriksteamet med tre nykomlingar i form av Benoît Tréluyer, Emmanuel Collard och Eric Comas medan Nicolas Minassian och Soheil Ayari stannade kvar för att ge Audi en rejäl läxa även om framgångsreceptet återfinns i aerodynamiken genom att fortsätta använda samma främre kåpa, motorhuv och fenor trots att spoilern bak har blivit smalare i bredd, 1.8 meter för att vara exakt.
Med tio cylindrar under huven har varvtiderna på båda kvalpassen blivit fyra sekunder snabbare än vad fjolårsbilen med Peugeot V6: a mäktade till, på torsdagseftermiddagen satte F3000-mästaren från 2002 en låg 34 (3:34.252) och det räckte till en femte snabbaste tid bakom den eventuella vinnarbilen med Rinaldo Capello bland förarna, Eric Comas i den andra bilen kvalade på en elfte plats.
På en solig lördag med inslag av grå moln hade Sébastien Bourdais tagit startsträckan i Pescarolo Judd nummer sjutton och försökte sätta press på de båda Audi Sport UK-bilarna respektive en annan satellitbil från samma fabrikat precis bakom i de första varven.
Före tvåtimmarsmarkeringen åkte Allan McNish och J.J. Lehto av vid ingången på Porsche-kurvorna och många av fansen på läktarsektionerna tänkte säga "Vem har dumpat all olja på banan", svaret ledde till att någon GT2-bil spillde olja efter en motorhaveri, efter första perioden bakom säkerhetsbilen hade Eric Comas fört sin Pescarolo-bil till en tredjeplats före solnedgången.
Efter nattmörkret och morgontimmarna tvingade Sébastien Bourdais att parkera sin bil och bryta loppet på grund av växellådsproblem från en fjärdeplats, vid målgång kunde den enda Pescarolo-bilen med Soheil Ayari, Eric Comas och Benoît Tréluyer kila vidare till en magnifik fjärdeplats bakom tre Audin till stallchefens förtjusning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar