tisdag 23 juni 2020

Motorutvecklaren lämnar huvudkontoret

För ett par veckor sedan meddelade Ulrich Baretzky att han tackar av från jobbet inom motorsporten efter cirka 30 år av enorm succé i branschen.

Den legendariske motorutvecklaren kom till Ingolstadt efter de första åren på BMW: s M-divison, väl där var han med och arbetat i utvecklingsfasen av Ur-Quattrons femcylindriga maskin inklusive V8: an i deras mästerskapsvinnande DTM-bil.
1997 lämnade han standardvagnsscenen bakom sig då Audi vann sju mästerskap med A4 Quattro i rekordåret 1996 eftersom nästa stora projekt i Audis motorsporthistoria var skrivet på ett möte med bolagets VD Wolfgang Ullrich och f.d. kommunikationschefen Franz-Josef Paefgen.

"Jag har en dröm om att vinna Le Mans 24 timmars", sade Uli till Franz-Josef två år innan racerbilen R8R presenterades.

Och så blev det, Audi Sport Team Joest hade landat till Circuit de la Sarthe 1999 och tagit första pallplatsen från första början, därefter kunde fabriksteamet vinna tre raka segrar på Le Mans i en R8 med en 3.6 liters V8 som var lätt att montera och enkelt att underhålla.

2003 hade "Mekanikens gudfader" i största hemlighet påbörjat ett nytt motorbygge, den här gången en dieseldriven vinkeltolva på 5.5 liter men i verkligheten hade han aldrig ritat en tolvcylindrig motor, utan han använde mycket expertis från sina kollegor innan tillverkningen pågick i labbet och allt resulterade i att Audi R10 TDI krossade konkurrensen med tre raka Le Mans-vinster i sitt livscykel.

En dieseldriven V10: a var en flopp när den först kom på fransk mark efter segern på Sebring 12 timmars 2009 men revanscherat sig på bästa vis med ett nytt distansrekord året därpå och från och med 2011 fick herr Baretzky och hans allierade konstruera en 3.7 liters V6 TDI med bara en turboaggregat emellan cylinderbankarna, detta ledde till stora framgångar på Sarthe-regionens landsvägsbana både i vanliga R18 TDI och i R18 e-tron Quattro.

Audis tekniske direktör Ralf Jüttner hyllade honom som en äkta specialist av tävlingsmotorer och var den som spenderat många timmar på arbetsbordet i ett välorganiserat avdelning och han hade inte känt sig rädd om att våga bygga något nytt.

http://www.dailysportscar.com/2020/06/01/dsc-retro-ulrich-baretsky-in-tribute-as-he-retires-after-more-than-30-years-with-audi.html

https://www.autosport.com/engineering/feature/8927/the-legacy-of-audi-engine-architect



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar