7. 2010-talet; Hybriddriften har tagit över
I takt med pånyttfödelsen av världsmästerskapet i långlopp efter tjugo års frånvaro hade Audi uppdaterat deras R18 till en dieselhybrid med tilltalsnamnet e-tron Quattro, det vill säga en dieseldriven V6: a på 3.7 liter kopplad med en elmotor som sammanlagt ger 611 hästkrafter i årsmodell 2012/13 och uppemot 900 hästkrafter mellan årsmodellerna 2014 och '16.
Växellådan är gjord av lätta men superstarka material som titan och vävd kolfiber, en mindre restriktor på 36 millimeter har installerats eftersom föregångarna R10 TDI och R15 TDI hade en 45 millimeters restriktor monterad mellan luftkompressorn och turbinen, kopplingen var också gjord av kolfiber inklusive det frontmonterade svänghjulet för aktivering av permanent fyrhjulsdrift då elmotorn har maxeffekten på 80 kW precis som på F1-bilarna med KERS och bränsletankens kapacitet minskade till cirka 58 liter.
På Le Mans 24 timmars år 2012 blev Audi historiska i den glänsande solen söndagen den 17 juni när tävlingsbilen R18 e-tron Quattro som första hybridfordon vinner långloppsklassikern med Benoît Tréluyer, Marcel Fässler och sportvagnsracingens gentleman André Lotterer, ett år senare kunde Tom Kristensen på egen hand ta på sig det svarta armbandet som segrare för att hylla sin landsman som gick bort ganska hastigt efter en olycka i hög fart på utgången av Tertre Rouge, på podiet fick han säga "Skål" till lagkamraterna på grund av den tunga bördan som efterlämnats.
2014 har Audis segerskörd sedan de kom hit redan 1999 nått sitt klimax, tretton segrar på femton år var ett nytt rekord för Dr. Wolfgang Ullrich, hans högra hand Ralf Jüttner och strategerna Kyle Wilson-Clarke respektive Leena Gade.
På tal om rekordsiffror, här har jag en intressant sådan i statistiken, den yngste föraren att delta på Le Mans var Matt McMurray; teknikstudenten från Phoenix, Arizona var bara sexton år gammal då han tävlade för Greaves Motorsport i LMP2-klassen med sina äldre co-drivers Tom Kimber-Smith och Chris Dyson, han fullföljde loppet till en tjugofemte slutplacering efter 329 inräknade varv.
Efter de fem framgångsrika åren fick Audi R18 e-tron Quattro sin plats i den virtuella världen, bilen som ges i olika specifikationer blev medverkande i moderna TV-spel som Forza Motorsport-serien, Assetto Corsa eller varför inte PS4: s högintressanta Project Cars 2.
Tolv månader senare dyker ett nygammalt namn upp på listan, Porsche; mellan 2015 och '17 kunde fabriksteamet från Weissach bryta Audis totala dominans med en dubbelseger, F1-stjärnan Nico Hülkenberg och GT-specialisterna Nick Tandy respektive Earl Bamber tagit det stora klivet till legendstatus, därefter tog Romain Dumas, Neel Jani och Marc Lieb revansch, de här tre lyfte upp den stora bucklan efter dramat som kostade Toyota deras första seger.
I produktionsklassen GTE Pro hade fem olika bilmärken slagits om förstaplatsen i kategorin, bland annat Fords återkomst som fick fansen att blicka tillbaka till 60-talet igen.
Den 85: e upplagan av Le Mans 24 timmars för mig var episk när Porsche slogs mot Toyota tills det japanska fabrikatets två av tre bilar tvingades bryta, med en och en halv timme kvar packade Porsche #1 ihop med ett allvarligt fel i elektroniken, systerbilen tar upp jakten om förstaplatsen då DC Racing leder totalt, första gången en LMP2-bil hade tagit täten och det kunde ha varit en första icke-LMP1: a högst upp på pallen sedan 1995 men så blev det inte, Timo Bernhard, Brendon Hartley och Earl Bamber efter att ha legat långt bak i fältet tråcklade sin Porsche till deras tredje raka seger och nittonde totalt, Aston Martin med Darren Turner bakom ratten körde förbi Chevrolet Corvette med ett varv kvar av tävlingen och lade till en efterlängtad GTE Pro-vinst, deras första sedan 2008.
Långdistans VM: s supersäsong började med en hajpad insats av tvåfaldige F1-världsmästaren Fernando Alonso, hans direkta ingång till Le Mans var som en saga och gjorde vad Mark Blundell och Nico Hülkenberg hade mäktat till tidigare i historieböckerna, i både 2018 och 2019 års upplagor fick spanjoren stå högst upp på pallen för Toyota tillsammans med de gamla chaffisarna från bilsportens finrum Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima.
2019 blev sista spiken i kistan för Corvette, en krasch för bil nummer 64 och kalla däck som resulterade i att Jan Magnussen slirade på nästan exakt samma ställe, i sista stund blev jag fylld med glädje då Alessandro Pier Guidi ledde AF Corse Ferrari till seger i GTE Pro-klassen och Fords sista år som fabriksteam slutade i att Ganassi-teamets bil nummer 68 diskvalificerades från slutresultatet.
http://endurancemag.fr/24-heures-du-mans-2017/
Journalisten Richard Meaden från engelska biltidningen Evo provkör trefaldiga vinnarbilen Audi R18 e-tron Quattro
Höjdpunkter från Le Mans 24 timmars 2017
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar