måndag 8 juni 2020

Signerat Picasso - Del 3

Med den ökade populariteten av kompakta familjevagnar i medvind kunde Citroën efter C4 Picassos succésiffror få en ersättare i form av den nya generationens C4 Picasso i två olika karosserier 2013.

C4 Picasso II och dess större tvilling Grand C4 Picasso II väger 140 kg lättare än föregångaren, varför är den en lättviktare i segmentet, jo för att bilen är konstruerad i PSA-gruppens nya EMP2-plattform som följer EuroNCAP: s nya riktlinjer för krocksäkerhet respektive Euro6-normen för minskad bränsleförbrukning.

Formgivningen är ganska modern i alla vinklar, framlyktorna sitter separerade då designteamet valde att limma in LED-varselljusen i det övre etaget medan de riktiga strålkastarna är placerade en centimeter nedåt för krocksäkerhetens perspektiv, främre kofångaren och kylarintaget hade varit någon slags optimal säkerhetsdetalj eftersom ren luft på den fria trafiken kan klippa igenom de aerodynamiskt förfinade backspeglarna och gör att bränsleförbrukningen plus koldioxidutsläppen minskar markant.
Sidoprofilen har sin plats på det moderna galleriet, i den femsitsiga varianten är den kromade bågen runt fönstren lite karismatisk för bilindustrins mest smakfulla konstverk, det korta överhänget på bakvagnen gör att svängradien blir mindre i stadstrafik, bilens C-stolpe har samma lutning som föregångaren men blivit lite modernare för baklyktorna med 3D-effekt känns mera framtidsvision än klassisk designomgivning.
I den större och sjusitsiga karosseriet däremot är den gråa takrelingen som sveps till ett "C" min favoritgrej på exteriören, för mig är Grand C4 Picasso (numera C4 SpaceTourer) en lyxig designattiralj som småbarnsfamiljer brukar gilla, här bak är de C-formade baklyktorna en väl detaljerad kontur, bakluckan är något bredare än det mindre tvillingsyskonet och i båda versionernas lyxutförande så öppnas luckan automatiskt med en knapptryckning för att öppna och stänga utan trassel.

Jämfört med föregångaren har interiören på C4 Picasso II blivit mer lyxigare än väntat, instrumentpanelen känns lite som att vara inne på Moderna Museets reception med det centralt placerade TFT-skärmen ovanpå, ratten är multifunktionell med en hel drös med knappar för till exempel farthållning, växling till olika radiokanaler och bäst av allt trådlös telefonsamtal med Bluetooth-uppkoppling.
I mitten hittar du 9.7" navigationsskärmen med digital access till klimatanläggningen och Start & Stop-knapp med nyckellös ingång, bortsett från satellitnavigation, telefonbok, DAB digitalradio och röstigenkänning kan man utrusta bilen i de senare årsmodellerna med Android Auto, Apple CarPlay och MirrorLink, precis som föregångaren har man behållit det lilla kylskåpet om man äger en sådan med halvautomatisk växellåda, jag däremot föredrag en vanlig sexväxlad manuell låda eftersom växelspaken sitter lägre än vad det var för några år sedan med den föregående C4 Picasso.

Liksom på första generationens C4 Picasso är livet på andra sätesraden lite finare än du tror, som på British Airways 1: a klass-flyg.
Kabinen är så pass ljus och luftig att flera anställda från PSA-gruppens avdelning för interiördesign valde att utöka komforten med användning av Nappa-läder i det dyraste modellutbudet, främre passagerarsätet har en så kallad "Avslappningsfunktion" som låter personen i högerstolen sträcka på benen och ta en tupplur i långa bilturer på motorvägen och alla förvaringsutrymmen är lättåtkomliga inklusive tillvalet på flygplansbord om barnen känner sig hungriga vid lunchdags.

När bilen krocktestades på labbet hade C4 Picasso fått fem stjärnor i EuroNCAP-testet, inte bara det utan de högsta poängen i barnsäkerhet eftersom Isofix-fästanordningarna är tillgängliga i alla tre fåtöljer på andra sätesraden och gör montering av bilbarnstolar mycket enklare med breda dörröppningen bak.

Pålitlighet och körbarhet är de främsta ledorden som beskriver andra generationens C4 Picassos drivlinor, bland andra återfinns de nya BlueHDi-dieslarna och de mindre trecylindriga PureTech-bensinmaskinerna med turboladdning, med andra ord hade 90 hästars dieseln märkbara siffror i både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, även säkerhetsdetaljerna fick förfinas med åren som till exempel adaptiv fartbegränsare av den senaste specifikationen, kollisionsvarnare, intelligent antispinnsystem och döda vinkeln-varnare.

För att summera det hela är första intrycket vid framtida provkörning av en Grand C4 Picasso med 110 hästar dieselmaskin och sexväxlad manuell låda en bra pluspoäng, den elektromekaniska styrningen beter sig mjukt i låga farter, föraren sitter rakt och upprätt för bästa komfort, bilens avancerade fjädringssystem som delvis ersätter den gammalmodiga gashydrauliska fjädringen fungerar perfekt i alla underlag, de 17" diamantslipade fälgarna passar perfekt med Michelins sommardäck, i höga farter så hörs det inget vindtjut från den turbulenta luften och i överlag tycker jag att bilen är anpassningsbar i alla väderlekar trots att den är prisvärd med ett vackert utseende.

Picasso-modellerna har funnits i över tjugo år nu och det krävs någonting nytt för att ersätta den nuvarande bilen som har lite liv kvar i programmet när mini-MPV: n går mot fritt fall i efterfrågan.












Engelska bilköparsajten What Cars inslag om Citroën C4 Picasso II


Här provkör Rebecca Jackson den vackra och pålitliga Grand C4 Picasso II


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar