Från början tog Stéphane Sarrazin och Pedro Lamy kommandot i de första varven, halvvägs in i det tredje varvet hade Alexandre Prémat i Audi #3 kantrat i gruset, fått hjälp av funktionärerna och tappade massor med tid i garaget för reparation av en söndergående styrstång.
Därefter fick båda Peugeot-bilarna gå in för bensinstopp samtidigt, fransmannen Sarrazin åkte tillbaka först men Pedro kolliderade med en annan Peugeot, den av satellitteamet Pescarolo Sport och körde hela tretton kilometer med punktering vänster bak respektive skadad motorhuv.
I solnedgången tappade Lucas Luhr i Audi #2 vänster bakhjul, forsade baklänges i barriären, bilen var så pass illa skadad att den tvingades bryta och enligt långloppets berättarröst Neville Hay trodde han vad som är rätt eller fel att Audi gjorde ett dråpligt misstag när de debuterade sina bilar på Circuit de la Sarthe, föregångarna var framgångsrika bilar men här insåg han att de använda en annorlunda form av aerodynamik för att blåsa in ren luft genom nosen och gälarna på sidepoden.
Söndagen den 14 juni 2009 var soligt och varmt, även här i Stockholm för mer än tio år sedan, jag var sjutton år gammal när målgången kablades ut i direktsändning och när tävlingsledaren viftade den rutiga flaggan hade jag skrikit "WE ARE THE CHAMPIONS MY FRIEND", jag var så glad att det tog sexton år för Peugeot att ta hem den sammanlagda segern i långloppsklassikern där besättningen i bil nummer 9 bestod av tre gamla F1-förare (Marc Gené, David Brabham och Alexander Wurz).
https://www.lefigaro.fr/sport/2009/06/14/02001-20090614ARTFIG00111-double-peugeot-aux-24-heures-du-mans-.php
Spellista från det direktsända loppet indelat i elva delar: https://www.youtube.com/playlist?list=PLc45CPJLa0XTo8wo5U_fLCOlpbcO0iBd8
Höjdpunkter från den 77: e upplagan av Le Mans 24 timmars på ITV
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar