onsdag 24 juni 2020

Premiumstjärnan - Del 1

Daimler AG under våren 2005 presenterade en högklassig konkurrent till de populära kompakta familjevagnarna Citroën Xsara Picasso och Renault Scénic, ledningen hade kallat den nya kärran för Vaneos spirituella efterträdare och baserats på minstingen A-klass, internt heter den W245 men i verkligheten är detta en B-klass och uppges vara Mercedes första massproducerade framhjulsdrivna personbil sedan arbetet med framhjulsdriften i deras modellprogram introducerades inom budbilssektorn genom V-klassen 1997.

För att klassas som en äkta premium-MPV påminner första generationens B-klass om en samtida A-klass av den andra generationen, fronten har en ganska distinkt karaktär med inslag av krom på kofångaren i alla modellutbud och om du föredrar en sportigare variant av bilen får du en annorlunda kylargrill med tre ränder istället för fyra.
Sidoprofilen för mig var karismatisk med den upphöjda fönsterlinjen, huvudkonturen börjar från det korta överhänget fram ända ner till C-stolpen för att nå bakljusen och på tal om designtänkandet i aktern hade B-klassens baklucka en svag lutning som gör att det släpper in mer naturlig solljus än vad man tidigare tänkt i den mindre A-klassen.

När föraren stegar in i bilens cockpit så tycker man att allting känns premium, framför dig har man de lättavlästa mätarna med färddatorn i mitten, knapparna till de elmanövrerade backspeglarna och elhissarna är enkla att nå för de är ställda lite för nära dörröppningsmekanismen, klimatanläggningsreglaget sitter nedanför radion med telefoniuppkoppling, växelspaken har en kromad knopp för extra premiumkvalité och multifunktionsratten fungerar som ett mobilt kontor med åtta knappar, fyra på vardera sida som sköter allt från farthållning, ljudvolym och radioinställning.

I baksätet kan två fullvuxna människor sitta säkert men det krävdes en liten varning för om någon sätter sig i den mittersta dynan lägger du märke till att den höga transmissionsbryggan gör att man sitter trångt och skrapar innertaket med toppen av huvudet, däremot använder man detta som armstöd med inbyggd mugghållare, lastkapaciteten i skuffen mäter cirka 458 liter med sätena uppfällda och med bakre sofforna nedfällda kan volymen utökas till 1 530 liter.

Vid köpet av en ny B-klass för cirka femton år sedan var tillvalen dyrköpta, exempelvis stöldlarmet för cirka fem lax, 9 000 kr extra för de skålade sportstolarna, parkeringssensorer för samma pris och allra dyrast var just läderklädslarna med lite direkt känsla från den tyska firmans direktörsbil.

I ett inslag från Top Gear år 2006 hade Mercas nya tillskott i kompakta familjevagnens segment testats mot de större och flexibla bilarna Ford S-Max och Opel Zafira OPC, på racerbanan var den topputrustade B200 Turbo med automatlåda snabbast genom en lättare tjänstevikt som pluspoäng men den potentiella minuspoängen var priset, den har kostat i nybilsmarknaden mer än de två andra och även kritiserats för att ha varit guppig på småvägarna allt på grund av sportfjädringen som standard.

Här i stadstrafik hade flera av B-klassens ägare i Tyskland, Sverige och inte minst Tjeckien föredragit en B200 CDI, alltså en fyrcylindrig dieselmaskin länkad med en sexväxlad manuell låda.
Motorn med dubbla överliggande kamaxlar har en följsam maxeffekt på 103 kW eller i vanliga fall 140 hästkrafter, vridmomentet låg på den rätta sidan av 300 Newtonmeter, det tar nio och en halv sekund att nå från 0 till 100 km/h, bränsleförbrukningen är betydligt lägre än i bensinvarianten och växellådan monterades på bakvagnen via kardanaxeln för bättre viktfördelning.

Körupplevelsen är minst sagt en avgörande faktor, först och främst uppförandet av den paraboliska hjulupphängningssystemet bak som gör att fjädringen mjuknar på olika väglag utan några externa justeringar, styrningen känns lätt att manövrera i låga farter på småvägarna men förblir senare tyngre genom feldoserade kurvor i höga farter, i en manuell låda får man otroligt mycket bra feedback i utväxlingen och responsen på automatlådan i B200 Turbo hade genom åren varit slö, vid gaspådrag känner föraren hur långsamt den sömlösa lådan reagerar tills datorenheten skickar en signal till kopplingen för att välja en högre växel.

Mellan 2005 och 2011 hade första generationens B-klass sålts i 700 000 exemplar, lite mindre än fransoserna i segmentet och fram mot hösten samma år blev den ersatt av en bättre och vackrare andra generations familjevagn.


https://fr.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Classe_B_(Type_245)

https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mercedes-benz/b-class-2005/history/

https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-b-klasse-w245-2005.html#aeng_mercedes-benz-b-klasse-2005-150

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar