Det anrika loppet var inne på sitt 69: e upplaga med konkurrens från Bentley som gjorde comeback med en mörkgrön Speed 8 som delade motor och växellåda med systerbolaget Audi, för Henri Pescarolo däremot hade han köpt en ny bil som ersatte den gamla C52: an, den nya öppna vagnen heter C60 och var formgivet av italienske geniet Paolo Catone.
Efter provkörningen på Sarthe-regionens Grand Prix-slinga fick den nya bilen barndomsproblem på Sebring halvvägs in i tolvtimmarsloppet, växellådan trasslade efter att ha legat i över 7 500 varv per minut även om motorn var i fjolårsspecifikation.
I Sportvagns-EM var framgångarna små före den stora höjdpunkten på landsvägsbanan, pallplats på Donington Park följt av seger på Autodromo Nazionale di Monza och Le Mans 24 timmars anno 2001 fick se en expansion av Henris nyetablerade imperium, två bilar deltog och varsin bil fick färgkodade luftintag.
Lokala hjälten Sébastien Bourdais tar med sig Jean-Christophe Boullion och Laurent Rédon i bil nummer 17 och i garaget bredvid kunde fanbäraren från ett år tidigare Emmanuel Clérico tävla i bil nummer arton med Didier Cottaz och Boris Derichebourg.
Före startskottet i en kylig lördagseftermiddag med inslag av sol och ösregn hade Henri sagt att man börjar om från noll med ett nytt chassi och klockat hela 8 000 km på försäsongstesterna, dag och natt, sol eller dimma, torrt eller blött hela vägen.
I det häftiga regnet på raksträckan före det kurviga partiet blev Emmanuel Clérico inblandad i en masskrasch, vittnen såg att en Dodge Viper körde in i två andra bilar och sände Pescarolo Courage #18 till en piruett mitt på vägen.
Senare den dagen kunde stallchefen Henri och hans högra hand kalla in Didier Cottaz till garaget och säga till honom att loppet är över, bilen var allvarligt skadad och vid midnatt klättrade den kvarvarande bilen upp till en tredjeplats med ett varvs försprång på Eric van de Poeles Bentley Speed 8.
"Trea totalt efter fjorton timmar bakom två fabriks-Audin, tröttheten försvann, personalen var i full glädje, varvtiderna vräker ner, solen går upp, nymånen svävar, molntäcket öppnar och målet är långt ifrån uppnått", skrev lagets nyhetsuppläsare i en press release.
Men sedan kom katastrofen, före detta F1-stjärnan Jean-Christophe Boullion tråcklade sin Courage C60 till garaget med en rykande motor, kolven på ena cylinderbanken hade lossnat, det tog nästan en timme för meckarna i Pescarolo-lägret att reparera skadan och ekipaget halkade ned till en trettondeplats, mycket till den fyrfaldige vinnarens djupa besvikelse.
Året därpå hade Frankrikes motsvarighet till Gordon Murray anlänt till Pescarolo-fabriken i närheten, André de Cortanze som ansvarade för Peugeot 905: s respektive Toyota TS020: s formgivning hjälpte till med utvecklingen av C60: s kaross, den blev mycket vackrare både framtill med de nya framlyktorna och noskonen med en lägre sidoprofil, smala fenor, ny design på luftintaget och en förfinad profilering av bakspoilern.
Till 2002 års upplaga av Le Mans 24 timmars var bilarna långt bakom MG Lola i både toppfart och varvtid, artonde och nittonde plats på kvalet är allt annat än bara brist på vridmoment ur V6-motorn som utökats med femton hästkrafter jämfört med fjolåret.
Att jaga en plats bland de tio bästa kommer bli iögonfallande när konkurrensen i LMP2 höll på att krympa sedan båda MG Lola EX257 fått kasta in handduken med diverse mekaniska problem, vid klockan ett på natten tappade Eric Hélary oljetrycket i bilen som han delar med Stéphane Ortelli och f.d. F1-deltagaren Ukyo Katayama; den förstnämnde svängde in i garaget och tvingades tyvärr bryta, därmed kan bil #17 köra vidare till den rutiga flaggan på en tiondeplats vad som hade hänt året innan med motortrasslet som hindrade laget från pallen.
Länk till höjdpunkter från Le Mans 2001: https://www.dailymotion.com/video/x10val9
http://endurancemag.fr/pescarolo-sport-2002/
Länkar till höjdpunkter från Le Mans 2002: https://www.dailymotion.com/video/x4eshzs
https://www.dailymotion.com/video/x4ejpkw
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar