2003 beskrivs som tolv månader av utveckling och flera timmar av arbeten på monteringsrummet, efter tiondeplatsen på Le Mans 2002 kunde André de Cortanze göra en vidareutveckling av deras vackert formgivna C60 Evo 2 som fortfarande har Peugeot V6: an med dubbla turbo i drift och 550 hästkrafter räcker inte till för att slå de stora favoriterna i LMP1-klassen.
På testdagarna inför sommarens storslagna evenemang hade laget fått prova olika konfigurationer av bakvinge, den första i bil nummer arton som ofta används i Sportvagns-EM medan den med bredare sidokjolar har lite drag av Audi och föredrogs som förstahandsval av tekniske direktören Claude Galopin.
Efter en bra start på EM-säsongen i Barcelona fick en del anställda från fabrikens färgateljé måla båda bilarna grönt och blått då Henri undertecknade mångmiljonavtalet med spelkonsolen Playstation som titelsponsor trots hård konkurrens från olika håll, speciellt Bentleys två fabriksbilar sedan Audi Sport Team Joest tog ett par års vila från långdistansracingen för att koncentrera sig på DTM men de då trefaldiga mästarna hade utvecklat varsin gamla fabriksbil till tre satellitteam (Audi Sport UK, ADT Racing respektive Audi Sport Team Japan).
Laguppställningen består av sex lokala förare från varsitt ekipage, i bil nummer #17 var Jean-Christophe Boullion ankaren tillsammans med Franck Lagorce och f.d. testföraren i Prost Peugeot Stéphane Sarrazin och i bil #18 sitter vinnaren från 1993 Eric Hélary, med sig har han lagets nya fabriksförare Nicolas Minassian och standardvagnsmästaren Soheil Ayari.
I kvalet mellan de två dagarna var båda fabriksbilarna snubblande nära en Topp 10-placering, Boullion var närmaste man med en tid under tre minuter och fyrtioen sekunder då teknikerna i kommandocentret försökte jämföra varvtiderna med Racing For Hollands rutiga bilar men så blev det för laget i grönt och blått, den enigmatiske Henris bilar är kvalade på en elfte respektive trettonde startplacering före startskottet lördagen den 14 juni 2003.
Båda bilarna gjorde en bra start, gick upp ett snäpp eller två i tabellen efter de två första timmarna men sedan kom varningsmeddelandet från depågatan, Stéphane Sarrazin bakom ratten upptäckte att bromsarna låste sig före ingången mot Arnage, åkte in i depån och satte sig kvar i elva minuter för att byta bromsok, tyvärr för Stéphane och två andra i ekipaget var de fem varv bakom ledande Bentley #7 med Guy Smith i huvudrollen medan Nicolas Minassian tuffade vidare för att försvara landets färger på en sjätteplats vid nattetid.
När solen gick upp och dimman håller på att tätna var Pescarolo Peugeot #18 på väg mot en topplacering men åkte rakt fram i Mulsannerakans mellersta del på grund av ett borttappat fjäderben plus slitna bromsskivor, ekipaget trillade ner till en niondeplats bakom systerbilen.
Vid målgång hade båda blågröna kärrorna tagit enkelbiljetten hem till målflaggan trots grå rök från en brinnande motor, de aerodynamiskt förbättrade Pescarolo-bilarna efter 24 långa timmar runt landsvägsbanan visade ingen lätt match mot Audis gamla fabriksbilar och 2003 markerade även Peugeots sista år som motorleverantör tills återkomsten om ett par år.
Länkar till höjdpunkter från Le Mans 2003: https://www.dailymotion.com/video/x4ecxl0
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar