söndag 7 juni 2020

GT1-storyn från varsin sida

Vidare till några andra berättelser inom bilracing och den här gången från två kändisar som fick sina stora intryck i GT1-kategorin.

Först ut var skotten Allan McNish och hur han upplevde drömmen om att köra en sportvagn, allt började i ett förarmöte med Jost Capito på Hockenheim 1995, tolv månader senare gästspelade han Porsche Supercup-racet på Silverstone 1996 då han körde den produktionsbaserade racerbilen i enhetsklassen, på den tiden fick han inte chansen i Formel 1 då Peter Sauber anställde Johnny Herbert som Heinz-Harald Frentzens lagkamrat och ChampCar-platsen för PacWest Racing togs av f.d. Le Mans-vinnaren Mark Blundell.

Efter säsongsavslutningen åkte Allan till Circuit Paul Ricard för testkörning av en tävlingsklar sportvagn från Porsche, en 911 GT1 av en original sort och cirka två månader senare kunde den då unge grabben från hemstaden Dumfries stanna kvar i Porsches sportvagnsprogram medan Alexander Wurz dubblerade sin Formel 1-satsning med FIA GT-programmet med AMG Mercedes.

I slutet av GT-säsongen 1997 på Laguna Seca hade "Ally Mac" kvalat på första startruta till Norbert Singers stora glädje och mer än ett halvår senare var han en del av ekipaget som vann Le Mans 24 timmars 1998 med Stéphane Ortelli och Laurent Aiello innan Ove "Påven" Andersson signade honom till Toyotas LMP1-satsning 1999, därefter har succén som långdistanschaffis gått längre med tiden sedan han anslöt till Audi år 2000 och återvände till Ingolstadt efter två år i Formel 1 (en säsong hos Toyota och testförarroll för Renault).

http://www.dailysportscar.com/2020/05/14/gt1-stories-allan-mcnish.html

En annan förare som inte har någonting annat än bara sportvagnar i blodet är engelsmannen Darren Turner.

Aston Martins varumärkesambassadör påbörjade sin äventyr med Mercedes då han testade en CLK GTR som vann två raka mästerskap mellan 1997 och '98 precis innan lanseringen av den problematiska efterföljaren CLR och precis som 1998 hade Mercedes drömmar om att fullfölja 24 timmar runt Le Mans gått i ruiner efter tre flygturer på en och samma helg, han var kvar hos Mercedes men för Ingemar Perssons stall.

Ett par år senare återvände Darren till GT-vagnar igen och till Ferraris satsning finansierade av Prodrive, han hade med sig Colin McRae och Rickard Rydell till pallen på Le Mans och från och med 2005 är han associerad med engelska biltillverkaren Aston Martin och avslutade kapitlet med två klassegrar i rad på Le Mans 2007 och '08, sedan dess är han kvar i laget fast i GTE Pro som det nu heter.

http://www.dailysportscar.com/2020/05/15/gt1-stories-darren-turner.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar