Här hade den fyrfaldige Le Mans-vinnaren tillika stallchef för laget baserat ett stenkast bort från kartbanan anställt en ny förare och behållit resten som var medverkande i föregående årets upplaga, nykomlingen Sébastien Loeb provkörde Pescarolo-teamets nya LMP1-prototyp C60 Hybrid på Circuit Paul Ricard respektive Magny-Cours innan han kompletterade tio varv i en s.k. "Rookie test" före klockan sju på kvällen och vad som egentligen väntar veckan därpå är annat än bara ren glädje.
Första kvalpasset på onsdag var blött när båda bilarna med gamla set regndäck hängde med i toppen av listan, därefter hade banan torkats upp och Eric Comas var den som förde bil #16 till Pole position före Eric Hélary i systerbilen och värsta konkurrenterna Audi med tre bilar från varsitt satellitteam var fyra sekunder långsammare då den äldre generationens LMP1-bilar hade mindre turbotryck och 50 kg extra i tjänstevikt.
Lördagen den 18 juni 2005 var kokande varmt i Sarthe-regionen, asfaltstemperaturen gick upp i femtiogradersstrecket och lufttemperaturen mättes till hiskeliga 36 grader Celsius.
Jean-Christophe Boullion och Soheil Ayari var förarna som anför loppet i startsträckan och lämnade de tyngre Audibilarna bakom sig under de första varven före bensinstoppen, sedan kom den stora smällen.
Pescarolo Judd #17 körde på en GT2-bil under inbromsning mot Arnage, knäckte sönder styrstången, tappade tre placeringar och fem minuters reparationstid i garaget, därefter hade Eric Comas stött på ett allvarligt problem, han rullades in i garaget för att byta kugghjul på växellådan och tappade många placeringar till Audis fördel.
Vid nattmörkret hade Soheil Ayari åkt in i depån för byte av däck och extra bensin men allvarligare än så har inte hänt eftersom han kolliderade med en annan bil, motorrummet höll på att brinna och för meckarna i Pescarolo-garaget tog det hela tjugo minuter att fixa de stora skadorna.
När solen gått upp med många timmar kvar till målgång fick standardvagnsmästaren kasta in handduken, han och resten av ekipaget tvingades bryta på grund av skador i hjulupphängningen och karosseriet, därmed kunde systerbilen åka vidare till målflaggan och räddade hemmapublikens hjärtan med en andraplats bakom tävlingens vinnarteam ADT Racing med J.J. Lehto, Marco Werner och Tom Kristensen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar