6. 2000-talet; De fyra ringarnas dominans
I det nya årtusendet dyker ett nytt namn upp på topplistorna, nämligen Audi Sport Team Joest; den moderna tidens toppstall i långdistansracing utvecklade sin R8 till en bränsleeffektiv bil med bra väghållning och inne i motorrummet ligger en 3.6 liters V8 med direkt bränsleinsprutning, dubbla turboaggregat och klämde ut hela 610 hästkrafter.
Enligt Audis motoransvarig Ulrich Baretzky var chassit byggd på motorsportavdelningen i Ingolstadt, bilens monocoque var designad av Dallara och det intressanta var just att racerbilen var konstruerad som en byggsats med utbytbara delar.
Den beståndsdel som fascinerar mig mest var den tvärställda sexväxlade halvautomatiska växellådan från Ricardo Engineering, på den tiden hade den transformerat bilsportens teknologiska framfart precis som det hände år 2000 på nattetid då Allan McNish kom in för att byta hela bakvagnen, för meckarna i Audi-garaget tog det tre och en halv minut för att byta växellåda och det visade sig hur skickliga de var med deras arbete.
Mellan årgångarna 2000 och '02 tog Audi tre raka segrar som fabriksteam med det vinnande ekipaget som höll legendstatus på Le Mans (Frank Biela, Tom Kristensen och Emanuele Pirro), därefter hade Wolfgang Ullrich sagt att fabriksteamet fick ta ledigt i tre år för att koncentrera sig på DTM men det stoppade inte satellitteamen från att ta upp kampen med Audis systerbolag Bentley och varför inte de lokala uppstickarna Pescarolo Sport.
Ett år efter att ha blivit slagna av de mörkgröna bilarna kunde Audi återta tronen, den här gången var det Audi Sport Team Japan med Rinaldo Capello, Seiji Ara och Tom Kristensen, i första upplagan av Le Mans Endurance Series år 2004 var Audi Sport UK konstruktörsmästare då man tog hem alla fyra deltävlingar, förarna Johnny Herbert och Jamie Davies var paret som fixade bilens 50: e seger av totalt 63 på 177 starter internationellt.
Med tanke på R8: s totala dominans på racerbanorna fick satellitteamen ADT Racing och Audi Sport Team France med begäran från ACO att installera en mindre restriktor och lägga på 50 kg extra barlast inför Le Mans 24 timmars anno 2005 eftersom de äldre bilarna var fyra sekunder långsammare i varvtid än de snabbare Pescarolo-bilarna med kritvit grundfärg och blå garnering.
I race-trim hade ADT Racing-bilen en konservativ strategi och ledde till att J.J. Lehto, Marco Werner och Tom Kristensen fick slå Henri Pescarolos fabriksbilar med nöd och näppe.
Audis kultförklarade tävlingsbil R8 gick senare i pension och lämnat över stafettpinnen till det nya dieseldrivna R10 TDI, med det nya segermaskinen kom ett annat fabrikat att ge sig in i leken och den moderna gestaltningen av "Giganternas kamp" fått senare kallas för "Dieselduellen" mellan Audi Sport Team Joest och Marlboro Peugeot Total.
Tre raka segrar på Circuit de la Sarthe blev det för Audis fabriksteam, bilens senaste seger kom år 2008 med erfarna trion Rinaldo Capello, Allan McNish och Tom Kristensen tills "Lejonen" slog "De fyra ringarna" tolv månader senare, fabrikatet från Ingolstadt gav inte upp i onödan för årgång 2010 var kommen med en så kallad "Evo 2" av Audi R15 TDI och slagit ett nytt distansrekord, 397 varv runt Le Mans som motsvarar en road trip från New York till Portland.
2011 var det sista året som den episka duellen mellan Audi och Peugeot gick ända in till slutet och det vinnande ekipaget med Marcel Fässler, Benoît Tréluyer och André Lotterer korsade mållinjen som segrare med fjorton sekunders försprång till närmaste rival i en nykonstruerad Audi R18 TDI med en sexcylindrig dieselmaskin och en mindre bränsletank på 65 liter.
I TV-spelens värld var Audis Le Mans-vinnande bilar kända ansikten på Gran Turismo-serien, R8: an först sågs på Gran Turismo 4 och jag vann i själva spelet sportvagnsracet på Sonoma Raceway med samma bil och på de senare inkarnationerna av serien, femman och sexan hade den japanske spelutvecklaren Kazunori Yamauchi lagt till de dieseldrivna bilarna för att senare bli tävlingsklara till virtuella världens långdistansrace.
https://www.supercars.net/blog/2002-audi-r8/
http://www.dailysportscar.com/2020/04/27/dsc-retro-audi-r8-by-the-numbers.html
http://endurancemag.fr/audi-r8-2000/
http://endurancemag.fr/audi-r8-2001/
https://www.lemans.org/en/news/bringing-the-museum-to-you-the-1-audi-r8r-from-2002/53760
https://www.whichcar.com.au/features/audi-r8r-twin-turbo-v8-details
https://teknikensvarld.se/audi-r10-arets-innovation-inom-motorsport-132785/
https://teknikensvarld.se/audi-vann-24-timmars-pa-le-mans-132289/
https://www.motormagasinet.se/article/view/409459/audis_le_mansseger_hjalper_dieselutvecklingen_pa_traven
http://endurancemag.fr/audi-r18-2011/
Höjdpunkter från Le Mans 2002
Två långa varv ombord med Allan McNish sommaren 2008
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar