Lite längre tillbaka i tiden och till våren 1994 fick Citroën presentera konceptbilen Xanae, en designstudie som förhandsvisade de nästkommande årens bilar, den hade ny teknologi i form av multiplexering, modulär instrumentering och bäst av allt en främre vindruta med större yta för bättre sikt både dag- och nattetid.
Fyra år senare har Xanae förvandlats till en Xsara Picasso, det vill säga en Xsara med mer utrymme som släpptes officiellt på bilsalongen i Paris 1998 dock som förhandsvisad prototyp, försäljningen gick till en bra början vintern 1999 och från och med sommaren 2000 hade de högerstyrda bilarna anlänt till Storbritannien sedan den långa väntelistan från nybilsägarna.
Designmässigt var Xsara Picasso äggskalsformat och skiljer sig från konkurrensen med de små främre halogenstrålkastarna, sidoprofilen är långt ifrån vanliga Xsara halvkombi med den igenkända konturen från A-stolpen ända ner till vart baklyktorna sitter och bakvagnen hade en fasansfull karaktär med en svag lutning eftersom föraren vill hellre ha en bättre sikt på bakomvarande trafik än att känna sig distraherad vid trafikstockning.
Livet inne i förarsätet känns precisionsinriktat och har tillräckligt bra byggkvalité, instrumentbrädan sitter centralt och symmetriskt, ratten var hämtad från vanliga Xsara med multifunktionsknapparna ur sjusitsiga MPV: n Evasion, klimatanläggningen och CD-växlaren sitter välplacerat i en förarorienterad position, växelspaken är högt placerad precis som i Evasion fast tre centimeter lägre och i den nedersta delen av mittkonsolen finns det plats för två läskburkar i ett litet skåp.
Det praktiska med Citroëns första försök att konstruera en kompakt familjebil är sätesarrangemanget bak, tre individuella fåtöljer var ett måste eftersom barnsäkerheten var en riktig tankeställare på den tiden, baksätena är också avtagbara för att transportera minst en flyttlåda och lastutrymmet har en ganska generös kapacitet, uppemot 540 liter inklusive matkasse och med fåtöljerna bak borttagna så expanderas lasten till hela 2.1 kubikdecimeter.
För mig den stora pluspoängen med Xsara Picasso är köregenskaperna och väghållningen, fjäderbenen och länkarmarna fram uppträder mjukt och komfortabelt i alla underlag, den lättmanövrerade styrningen har mer personbilskänsla än transportvagn, i höga farter däremot kan bakvagnen vingla i en feldoserad kurva strax under 90 km/h och på motorvägen var bilen mindre känslig mot turbulent luft på grund av den högbyggda karossens aerodynamik.
I de tidiga årsmodellerna hade bensinmotorn på 1.8 liter varit en toppsäljare hemma i Frankrike och i andra delar av Europa, vi svenskar nöjde oss med tvåliters dieseln ända tills den nya dieselmotorn på 1.6 liter och 110 hästkrafter installerades från årsmodell 2003 och framåt, den mest imponerade grejen med maskineriet under Xsara Picassos korta och flytande motorhuv är bränsleekonomin, motorn hade tillräckligt bra vrid i låga varv, en god acceleration från 0-100 km/h och låter snäppet tystare än bensinmotorn i låga farter då den sistnämnda hade en lite för hög tvåans växel om man når 6 000 varv per minut i varvregistret.
Mellan säljstarten 1999 och slutet på livscykeln 2010 var Citroën Xsara Picasso ett mästerstycke efter cirka 1.7 miljoner sålda exemplar, dess efterträdare med två olika karosserier kom några år innan produktionsstoppet.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-02.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-03.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-04.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-05.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-06.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-07.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-08.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-09.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-10.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-11.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-test-01.html
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/picasso/picasso-test-02.html
http://www.citroenorigins.se/sv/cars/xsara-picasso
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-citroen-xsara-picasso-123845/
Marknadsfilm om Xsara Picasso årgång 1999
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar