Renault Scénic III fick tjuvstarta sin världspremiär våren 2009 med sjusitsiga Grand Scénic medan dess normala skrud i kortare hjulbas presenteras redan tidigt juli månad på samma kalenderår på biltillverkarens officiella press release.
Exteriört är fronten på Grand Scénic mer harmonisk och konstnärlig, kylargrillen är bredare, arkitekturen är lånad från mellanklassmodellen Laguna III med framlyktornas utseende, sidoprofilen har bara en primär linje som följer hjulhusens karaktär ner till C-stolpen där LED-lyktorna baktill bär på bumerangens kontur, i min åtanke så känns designen på den större Scénicen mycket vackrare, mer modernare och innehar mer personbilskaraktär med omnejd än högbyggd buss.
Vanliga Scénic III däremot är något sportigare framtill med extra aluminiumpaneler runt kylarintaget tillsammans med en annan detalj, de L-formade baklyktorna.
Siffrorna talar sitt riktiga språk, tredje generationens Scénic i två olika versioner är snäppet längre än föregångaren, 33 cm bredare och höjden har ökats med femton centimeter till 1 636 mm i normala Scénic och ynka två centimeter i Grand Scénic trots en liten ökning i axelavståndet.
Vid första dörröppningen kan bilköparen veta att interiören i Scénic III väntas se ut som en låtskrivarstudio för instrumentpanelen har exakt samma karaktär som föregående generation men med stora uppdateringar gällande telematiken, till exempel den mindre TFT-displayen på vänster sida då den har en förbättrad grafik som omger färgernas briljans, till höger finner man en sju tums navigationsskärm som skall skötas via Renaults motsvarighet till iDrive på mittkonsolen.
Ljudsystemet med tio högtalare från Arkamys har en ganska knivskarp kvalité, tillvalet kostar extra mycket pengar om man lägger en stor förmögenhet till köpet av en Grand Scénic i Dynamique-utförande med pluspaket, dessutom är enkelheten viktigt för den elektriska parkeringsbromsen flyttades till en bättre placering där växelspaken, USB-porten och eluttaget vanligen sitter och till den som älskar underhållning var Privilegium-utförandet fullutrustad om man tillägger Plug & Play för din bärbara musikspelare.
Den bästa grejen med Scénic III är såklart komforten inne i kabinen, föraren kan justera sittställningen elektriskt, ratten ställs i höjd- och djupled, tygklädslar är standard i Authentic respektive Expression, lädersofforna kostar extra i Privilegium och barnen får otroligt mycket utrymme på andra sätesraden eftersom de individuellt justerbara stolarna är bäst i klass.
Lika lekfullt är förvaringsutrymmet som är så pass generöst att skuffen sväljer hela 522 liter, med andra sätesraden nedfällt är siffran utökat till 1 837 liter.
Säkerheten först tar alltid "Pole position" när tredje generationens Scénic först krocktestades på labbet med det nya procentuella poängsystemet, den fick maximala fem stjärnor i EuroNCAP-testet då man räknade in högsta poängen i både vuxen- och barnskydd.
Isofix-fästanordningar på alla tre baksäten är standard i alla modellutföranden vilket var godkänt för en referensbil i kategorin och på tal om utmärkelser kunde tyska biltidningen Auto Bild rösta fram Grand Scénic till "Den gyllene ratten" som bästa MPV, hemma i Frankrike blev den utsedd till bästsäljande familjebil mellan årgångarna 2013, '14 och '15 sedan holländaren Laurens van de Acker ritade om hela framänden till Phase 2-uppdateringen.
Under motorhuven är allting annat än bara nytt, det revolutionära är att bensinmotorerna fortsatte vara fyrcylindriga men för kompensationens skull hade fabriksarbetarna lagt till en turbo i sina maskinerier på 1.2 respektive 1.4 liter, häftigt.
Dagens Scénic III-ägare i Storbritannien, Frankrike, även Tyskland av alla ställen vet att bästsäljaren på varsin marknad har alltid varit den mindre motorn på 1.2 liter med mer styrka, d.v.s. 130 hästkrafter och 205 Newtonmeter, här i Sverige var dieslarna det mest populära valet och om jag provkör en Grand Scénic 1.6 dCi i framtiden kan intrycket efter ett antal kilometer ute på vägarna bli femstjärnigt, köregenskaperna, väghållningen och åkkomforten är de tre ledorden som gör Grand Scénic ganska högklassig på alla sätt och vis.
Styrningen känns nätt och jämn i alla underlag för den styrs av elektromekanik istället för gashydraulik, i höga farter hör man inte ett enda litet brus från den turbulenta luften, fjädringen känns något mjukare vid kurvtagning på feldoserade kurvor, skarpa svängar, i backkrön och på nybelagd asfalt, med den fyrcylindriga dieselmotorn framför mig förväntas den vara tyst, smidig och komfortabel med en ganska bra bränsleekonomi, driftkostnaden låg på den rätta sidan eftersom kamremsbytet kostar lägre vid service vart 30 000: e kilometer, vagnskadegarantin var på den tiden i toppen av trädet.
Den sexväxlade manuella lådan är lätt att manövrera bara för att gaspedalen har en bra respons vid till exempel omkörning eller acceleration in till motorvägen, nyckeln till varför det krävs en ekonomisk körning i en sådan bil är fortfarande det låga luftmotståndet om man har fri trafik runtomkring.
Den otroligt vackra, stensäkra Scénic III fick en värdig ersättare år 2016 efter cirka 600 000 sålda exemplar, för mig betraktas den tredje generationens mini-MPV från Renault som den perfekta familjebilen i alla kategorier.
https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-renault-grand-scenic-2883
https://www.expressen.se/motor/renaults-miljoklassade-familjefraktare/
https://www.expressen.se/motor/renaults-miljoklassade-familjefraktare/
Officiell inslag från Renault TV om Scénic III
Provkörning av den mäktiga Grand Scénic "Phase 2" årgång 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar