Sedan lanseringen sent i hösten 2013 har 308: an varit en värdig konkurrent till Renault Megane, Volkswagen Golf och lite senare i skedet nya Fiat Tipo respektive Seat Leon och Honda Civic, det makalösa med bilen under projektnamnet T9 är utseendet, dess linjer har en flytande karaktär och höll sig vidare till andra fasens bil premiärvisades 2017 med den nya grillen som ger en mer vackrare look än den tidigare designen med en smalare grill ovanpå kofångaren.
Här är fem viktiga orsaker till varför 308: an blir "Bäst i test" i alla kategorier:
1. Körglädje
308: ans chassi känns supereffektiv, vid körning på småvägarna är bilen mindre känslig mot svängar i sidvind, framvagnen är stabil på grund av marktrycket den generar i höga farter, hjulupphängningen har en ganska behaglig komfort och för att summera kommentaren så känns styrningen lättmanövrerad även vid fickparkering om man inte har automatisk parkeringshjälp som tillval.
2. Interiören
Instrumentpanelen är logiskt utformat med den högt placerade displayen ovanpå den kompakta sportratten, mätarna är något lättavlästa respektive hur nålarna svävar åt varsitt håll precis som en Aston Martin, mittkonsolen huserar en stor 9.7" navigationsskärm med Bluetooth-uppkoppling, Peugeot Connect Apps, MirrorLink, digital meny för klimatanläggningen och andra små krusiduller, i övrigt är 308: ans cockpit högkvalitativ med mjukplast istället hård polystyren.
3. Herrgårdsvagnen som håller måttet
Till dem som vill ha mer bagageutrymme och långa resor är 308 SW det rätta valet, med 34 cm extra i längd och en längre axelavstånd på 11 cm har denna toppmoderna kombi ett äss i rockärmen, plant golv med baksätena nedfällda för att transportera flyttlådor och långa föremål som en surfbräda till exempel.
4. Pålitliga motorer och växellådor
Många bilköpare rekommenderar en 308 med 1.2 liters bensinmotorer i både 110 och 130 hästkrafter beroende på vilken transmission man väljer, i GT Line-utförande är grundpriset högre än i de vettiga modellutbuden Active och Allure.
Dieselmotorn på 1.5 liter och 130 hästkrafter är länkad med en 6-växlad manuell låda i både Active och Allure, i GT Line däremot är den åttastegade automatlådan lite dyrare men för mig kommer jag i framtiden äga en fullutrustad 308 i Active-utförande med en pigg, flexibel och tillförlitlig 110 hästars bensinmotor.
5. Kampanjrabatter trots hård konkurrens
I Frankrike har halvkombin respektive fyrdörrars-sedanen och herrgårdsvagnen fallit i värde på grund av kompakta crossoverns höga efterfrågan, å ena sidan fick privatleasingen minska med 30 procent jämfört med modellens två första försäljningsår men å andra sidan är vi svenska kombiälskare på frammarsch gällande 308 SW: s goda försäljningskurva den senaste tiden, i Allure-utförande och 130 hästars bensinvariant har priset gått ned med ynka fem procent, allt på grund av en konstant servicekostnad inklusive byte av kamrem, oljefilter, bromsbelägg och lampor.
https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/27483-cinq-bonnes-raisons-dacheter-encore-lactuelle-peugeot-308
Kort recension om Peugeot 308 från årgång 2018
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar