torsdag 28 maj 2020

Bilarna som erövrade Le Mans - Del 3

Dags för ett nytt avsnitt i serien om de legendariska racerbilarna som tog målflaggan på Circuit de la Sarthe och till årtiondet som fick både hela Frankrike och hela racingvärlden att jubla.

3. 1970-talet; Blå tåget och Martini-färgerna

Början på 70-talet var de glänsande åren för Jean-Luc Lagardère och hans företag Matra, bilen i fråga var MS670 i olika utvecklingsfaser och det evenemang som räknas för laget ledd av Gérard Ducarouge hade alltid varit tävlingsdebuten på Le Mans.

Bernard Boyer var mannen som designade 70-talets nya vinnarvapen, vid sin sida hade han fått hjälp av Jean-Louis Caussin och företagets f.d. ansvarig i elektromekanik Philippe Guédon till att montera den egentillverkade V12: an på tre liter och 540 hästar direkt bakom sittbrunnen eftersom glasfiberkarossen var limmad i aluminiumchassit på den tiden, i den första årsmodellen var motorn länkad med en egentillverkad femväxlad manuell låda tills man köpte Porsches växellådor från och med nästa upplaga (1973).

Le Mans 1972 enligt mig var en folkfest när tvåfaldige F1-världsmästaren Graham Hill kompletterade motorvärldens "Triple Crown", det vill säga seger i Monacos Grand Prix, seger i Indy 500 och avslutade med att vinna Le Mans 24 timmars med lagkamraten Henri Pescarolo; andraplatsen då gick till Francois Cevert och Howden Ganley medan två andra ekipage tvingats bryta på grund av tekniska problem.
Idag är den otroligt vackra Matra MS670 ett museinummer på utställningen i företagets gamla fabrik på franska småorten Romorantin-Lanthenay.

"Blå tåget" fortsatte att regera årgångarna 1973 och '74 med modellbeteckningarna MS670 B och MS670 C, båda gångerna fick den enigmatiske Henri Pescarolo och nya co-drivern Gérard Larrousse korsa mållinjen som segrare i långdistansklassikern.

Flera år senare kom Porsches första stora framgångar som fabriksteam med den radikala 936: an i den legendariska helvita färgen med blåröd garnering, den här bilen hade varit med i ett par ömtåliga dueller med årtiondets största konkurrent Renault i en Alpine A442 och lyckats vinna långloppet hela tre gånger i sitt livscykel.

Den allra mest kända triumfen spelades sommaren 1977 när Jacky Ickx visade sitt missnöje efter att Henri Pescarolo i bil nummer tre klamrade sig ut på grund av växellådsproblem, fransmannen fick lämna garaget i omedelbar verkan och Jacky stegade fram för att låna Jürgen Barths bil till seger på Le Mans som han delade med Hurley Haywood.
Ett år senare var Porsche slagna av Renault med Jean-Pierre Jaussaud och Didier Pironi långt innan Derek Bell tackade av 936: an till den rutiga flaggan 1981 till fördel av den nya men lika tillförlitliga 956 som debuterade i Rothmans-färgerna 1982.



Matra MS670 på film år 1972


Klassisk dokumentärfilm om Porsches Le Mans-triumf 1977


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar