torsdag 10 juni 2021

Syskonen Schumachers första dubbelseger

Söndagen den 10 juni 2001 var det mest speciella datumet i Formel 1: s långa historia, fansen har vittnat många fina händelser som pågick under säsongens första halva som till exempel Ferraris två första segrar följt av de magnifika insatserna från David Coulthard respektive Ralf Schumacher; i Spanien hade Häkkinens motor havererat med ett varv kvar av loppet, på Spielberg var stallorder inget nytt hos Scuderian och på nästa race i Monaco fick de ta säsongens andra dubbelseger.

Inför tävlingshelgen på Gilles Villeneuve-banan i Montreal har en rallarsving uppstått på ett förarmöte precis innan fredagsmorgonens fria träningspass, hemmahoppet Jacques Villeneuve hamnade i en hätsk ordväxling med en annan Indy 500-vinnare nämligen Juan Pablo Montoya; när tävlingsledningen pausade mötet en aning så hotade kanadensaren med att svinga högernäven runt Montoyas krage och vad som sades var ju att Villeneuve orsakade olyckan som fick en banfunktionär att segna med flit i säsongspremiären på Albert Park, domaren Lars Österlind och hans högra hand Charlie Whiting gav båda förarna en skriftlig varning annars riskerar dem att bli avstängda från och med nästa race på Nürburgring, senare under fredagseftermiddagen hade Jordan-teamets Heinz-Harald Frentzen totalkvaddat sin bil, efter det klagade han på hjärnskakning och dubbelseende, ansökte om att lämna återbud då migränen fortsatte att plåga hela helgen och åkte hem för en röntgenundersökning, därmed fick Ricardo Zonta göra comeback i sitt första GP sedan säsongsfinalen i Kuala Lumpur 2000.

På kvalet handlade allt om vem som är snabbast av bröderna Schumacher; i slutändan var den äldre och mer erfarne Michael som tog initiativet, Pole position nummer sex på den här banan och den 38: e totalt i karriären när passet spelades på ett soligt och varmt permanent racerbana beläget mitt i Île Notre-Dame, han gör sällskap med yngre brodern Ralf i sin Williams med en ganska potent BMW-motor under huven, tvåfaldige världsmästaren Mika Häkkinen matchade inte sin yngre landsmans fart allt på grund av ett fel i reservbilens motormappning och har flera hinder framför sig på startgridden, framförallt David Coulthard, Jarno Trulli, Rubens Barrichello och Olivier Panis.

Samma väderförhållanden som i lördags när de fem lamporna tänds och när de släcks är det 100 % gaspådrag som gäller; Michael gjorde en bra start med Ralf på rullen innan alla 22 bilar klarade av första kurvan klart och tydligt, lite längre bak i fältet körde Giancarlo Fisichella rakt på Enrique Bernoldis Arrows vid ingången mot den tajta hårnålen, därefter gör han bort sig när han inte sett sin egen lagkamrat vika åt vänster, triangellänken på höger sida fått en törn och avbröt direkt, efter första varvet hade två andra förare krånglat till i detta spännande race, Jaguars Eddie Irvine efter pallplatsen i Monaco kom i kontakt med Heidfelds Sauber Petronas och för tyskens del är tre raka brutna lopp inget vidare efter skalpen på Sao Paulo under våren, på varv nummer 6 fick Rubens Barrichello slå av antispinnsystemet med flit när ingenjörerna upptäckte ett fel i motorns tändspole, orsaken till varför var ju att han gasade alltför tidigt ut ur hårnålen samtidigt som Jenson Button bestraffades för tjuvstart, flera varv senare är Benettons ridå neddraget sedan den unge engelsmannen rullade in i garaget på grund av en oljeläcka tills bildproducenterna från kanadensiska TV-kanalen CBC kablade ut en krasch i utgången på kurva 4 in mot femman där Panis skadade sig 1997, Williams BMW: s Juan Pablo Montoya slog i muren och där bakom tänkte Barrichello undvika colombianens bil men låste bakbromsarna, lyfte bort ratten till ett dystert sorti och säkerhetsbilen kallades ut för att sanera all skräp som låg kvar på banan.

Vid omstart var försprånget mellan Michael och Ralf Schumacher utökat till 2.6 sekunder precis som under de fyra första varven men den grej som förvånade mig mest är den korrekta bränslestrategin då de flesta valde två depåstopp medan de fem bästa förarna i mästerskapet trodde att ett depåstopp räcker hela vägen, Arrows-teamet som var otroligt bra senast i Österrike fick sin första sorti när Enrique Bernoldis Asiatech-motor överhettades, nio varv senare låg Jacques Villeneuve bra till innan drivaxeln slets sönder trots stora bekymmer med bromsklossarna och värre skulle det bli för BAR Honda ledd av Craig Pollock; fransmannen Olivier Panis fått bryta Kanadas Grand Prix med en bromspedal som sköts framåt och emot styrstången, de första depåstoppen under grön flagg började redan på varv nummer 38 med Jarno Trullis gula Jordan följt av Alesi och Räikkönen; fyra varv senare var det David Coulthards tur att lägga på 70 kg bensin och nya set mjuka däck, varv 46 av 69 är rätt angiven tid för Michael Schumacher att gå in för service och för Ralfs del så krävs sex hästar till ur BMW-motorn och ge järnet innan Williams-teamets förbundskapten Dickie Stanford meddelade honom via radiotrafik att aktivera fartbegränsaren, stanna på markeringen, 80 liter extra i bensintanken och ett skrubbat set Michelin av den hårda gummiblandningen och ta över förstaplatsen från Michael Schumacher efter ett lyckat depåstopp av Williams-meckarna.

David Coulthard från fjärdeplats tappade vattentrycket på bakrakan innan sista chikanen och Mercedesmotorn spottade ut kraftig blå rök men som tur är åkte skotten direkt in i garaget, bromsvätskan tog slut för både Jos Verstappen och Jarno Trulli innan målflagg och efter 69 varv runt tävlingskalenderns tuffaste bana har Ralf Schumacher åkt hem som segrare med 20 sekunders försprång till närmaste man som är hans mästerskapsledande bror, ytterligare tjugo sekunder bakom den andra brodern Schumacher var Mika Häkkinens första pallplats för säsongen en liten belöning sedan de tekniska problemen som hindrade hans chanser att ta tillbaka titeln som han förlorade ett halvår tidigare, på poängplats hamnade Kimi Räikkönen på ett nytt personbästa före Jean Alesi och Pedro de la Rosa.

I det pågående eftersnacket uttryckte Sir Frank Williams att Ralf klassas som en naturlig vinnarskalle som växer upp och utvecklas mer i erfarenhet, han mindes hur han gav en kommentar till folket på paddocken efter Ungerns Grand Prix 1999 att om Ralf hade en vinnarbil så borde han bli en kandidat till VM-titeln och hans lugna beteende på banan var exemplarisk, samtidigt i Benetton-lägret hade Jenson Button bett sin lagkompis om ursäkt efter kraschen båda orsakade på första varvet, tekniske direktören Mike Gascoyne insisterade att ingen av dem ger klagomål om händelsen framöver och en längre tid senare på Internationella Bilsportförbundets gala i Monte Carlo har landets tävlingsorganisatör Normand Legault blivit utsedd till "Årets promotor" 2001.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar