lördag 12 juni 2021

Tjorvens ödesdigra uppföljare

Under 00-talets andra hälft fick Peugeot bygga en småbil med elektriska skjutdörrar framtill och ändå har flera journalister väckt en del frågor om dess nyfikenhet, bland annat på kabininredningen, tekniska intelligensen och parkeringsproblemen som viktiga rubriker men för mig är modell 1007 en ömtålig tragedi när det gäller byggkvalité och andra egenskaper som plågat hela hennes livscykel trots att den hade en trevlig look framtill medan tre fjärdedelar av karossen ansågs bära räta vinklar som dominerade 80-talets kilform.

Designmässigt hade kostymnissarna från Pininfarina lagt in mellanklassbilen 407: s "kattögon" med mycket av karosspanelerna som hämtats från studiebilen Peugeot Sésame, byggd på fabriken i Poissy med hjälp av en brittisk underleverantör som skötte monteringen av skjutdörrarna, vi kommer till de irriterande delarna senare i detta inslag men nu koncentrerar vi oss på interiören, här inne ser man att allting är annorlunda, plastbitarna runt luftutblåsen är utbytbara liksom sittdynornas velourklädslar från en specifik färg till en annan, ratten med fartbegränsningsreglage lånades från grannen Citroën C2, mätarklustret var ny men krympt till en början, handskfacket kom från en 206 och multifunktionsdisplayen placerades för långt bak när föraren håller på att byta radiokanal eller återgå till huvudmenyn och hitta en länk till navigationskartan, åldersgruppen för en sådan bil tillhör främst personer i medelåldern inklusive dem som har svårt att stega in och ut ordentligt.

Bilen fanns i både 1.4 eller 1.6 liters fyrcylindriga maskiner bensin respektive diesel, alla motorer har en ganska trög prestanda, 1.6: an oavsett bränsletyp pumpar ut 110 hästkrafter men accelerationstiden är ofantligt slö, hela arton sekunder för en småbil som har alltför många fel, värst är ju skjutdörrarnas klämrisk trots att flera ägare till 1007: an fått sina kärror skrotade på grund av elektrisk kortslutning vid dörröppning.

Innan provkörning använder jag den klassiska pendeltågsklichén "Se upp för dörrarna! Dörrarna stängs", på vanlig landsväg respektive höga farter kändes väghållningen lite för konstig, framvagnen får understyrt i en doserad kurvas apex, triangellänken har ingen korrekt respons och fjädringskomforten är lite för stötig på ojämn asfalt, den enda grejen som fungerar bra är bromsarna då den hade klarat av panikbromstestet från 70 till noll eftersom hundra till noll anses vara tufft, bilens sekventiella växellåda 2-Tronic är lite för klen i passagen från sprängkåpans kugghjul och på den praktiska sidan kan en lång gubbe inte få plats i baksätet för de känns obekväma även på korta bilfärd.

På säsong nummer 6 av Storbritanniens mångfacetterade bilprogram "Top Gear" har programledartrion tagit med sina respektive mödrar till en biltest på aerodromen nära studion, en av bilarna var en gul Peugeot 1007 som tampades mot Renault Modus och Honda Jazz, tyvärr fick den förstnämnda stryk i alla fyra omgångar och jag precis som TV-gänget kan uttrycka att Peugeot 1007 är en urkass småbil och borde försättas in i arkivet och det gjorde så när modellen lades ner redan i oktober 2009 efter bara 143 000 exemplar p.g.a. undermålig försäljning till viss del.


Här testar F1-analytikern Marc Surer Peugeots ödesdigra småbil



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar