onsdag 2 juni 2021

Jaguars första äkta vinterbil

Vi svenskar tycker mycket om att köra en kombi på kalla, spegelblanka vintervägar och de flesta gör det bakom ratten på en stor Volvo, ni vet de gamla kantiga 740 GLE, 850 Turbo, 960 2.5 och glöm inte bort de moderna tillskotten V40, V50 och den alltmer populära V70 men fabriksarbetarna i brittiska Solihull utanför Birmingham har byggt en lika snygg kusin till V70: n och med det så hette den Jaguar X-Type kombi.

Att herrgårdsvagnen klassas som svensk signum har Jaguar lyckats konstruera en bil som sväljer mer bagage än en Audi A4 Avant, Mercedes C-klass kombi (W203) och BMW 3-serien Touring (E46) och fyrhjulsdriften fanns tillgängligt dock utan samma tekniska system som Mitsubishi använder på en Lancer Evo 8 där man förflyttar kraften till ena hjulparet med bäst traction ur en lång kurva trots att den delade bottenplatta med Ford Mondeo II inklusive växellåda som färdigbyggts från Torslandaverken.

I så fall är det nog bra att den här Jagga-kombin har mjuka, fina linjer exteriört från A-stolpen och nedåt till den breda bakvagnen med några små undantag från dess designtänkande, först är grillen mindre i bredd än lyxlimousinen XJ, från sidan är dörrhandtagen hämtade ur direktörsvagnen S-Type om man värt noterar hur den placerades i en korrekt vinkel mitt i den djupa huvudkonturen och de dubbla främre projektorlamporna pekar rakt fram för att vara konservativ enligt formgivaren Geoff Lawsons beräkningar istället för Volvons framlyktor som pekar åt sidan, interiören kändes typiskt Jaguar på tidigt 00-tal då de fortsatte att använda träpaneler på instrumentpanelen, lädersätena kostar extra i tillval men de är otroligt sköna även på långa resor, kommandocentret huserar den automatiska klimatanläggningen, bilradio, askkopp och lägg till cirka sju lax på infotainmentsystemet eftersom Jaguar var först ut i Europa att utrustas med pekskärm, för den som ville ha kaffepaus sitter mugghållaren mellan framsätena med parkeringsbromsen näst intill och baksäteskomforten är mycket behaglig för en modern Jagga, lika tryggt som sin gamla svenska kusin i Fordkoncernen.

Jag tror att 2.5 liters V6: an passar bäst med fyrhjulsdrift sedan flera tjänstebilister undvek tvåliters dieseln som var densamma som i Ford Mondeo II när tillförlitlighetsproblemen skenade, kraftåtgången låg på 143 kilowatt eller 191 hästkrafter, nio färre än 2.4 liters turbomotorn med maxvridet på 244 Newtonmeter som satt i V70: n, vid första anblick kan jag höra motorn vid 70 km/h på fyrans växel mycket tystare än det surrande bruset från drivaxeln i äldre Jaggor som den plågade coupén XJS, på serpentinsvängarna när det är halt väglag kan den parera bredsladden som en dans, bilens femväxlade manuella låda som byggts på Torslanda har en ganska mjuk feedback, frambromsarna fungerade otroligt bra med god marginal på stoppsträckan från hundra till noll, åkkomforten känns inte så stötig på nybelagd asfalt och köregenskaperna precis som andra generationens Volvo V70 är silkeslen utan minsta lilla krängning från bakvagnen.

Här provkör Jeremy Clarkson Jagga-kombin ur säsong 4 av "Top Gear"


Jaguar X-Type kombi ur Joppe Pihlgrens synvinkel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar