tisdag 8 juni 2021

Fässler lutar åt det civila

I en exklusiv artikel på dailysportscar.com har trefaldige Le Mans-vinnaren Marcel Fässler sagt att han la hjälmen på hyllan efter mer än femton år på elitnivå inom GT-racing sedan övergången från DTM, en bekräftelse ur pressmeddelandet som spreds i mitten av mars säger mycket viktigt att vid medelåldern kan nya, friska förare ta del av den målmedvetne Marcels feedback trots de stora framgångarna, följdriktigheten, farten och begåvning även på blött väglag, efter racingkarriären fick nå sitt slut är det bara att lugna ner och leva det vanliga livet med frugan och döttrarna.

"Mitt beslut fattades redan för en tid sedan, när jag var lite yngre hade jag tänkt att sluta tävla efter att ha fyllt 45 med ett förlängt avtal med Chevrolets fabriksstall och det skulle definitivt bli de två sista åren som förarproffs men idag på rätt plats vid rätt tillfälle efter att fjolårets race på Sebring gick inte enligt planen, det är viktigt för mig att hänga arbetskläderna på hyllan, mina professionella dagar är räknade och kanske vänta på det roliga utanför paddocken", sa Marcel om hur tufft det är att sluta som racingproffs.

Den framtida rollen utanför Fast Lane hänger i ett köl för killen från Einsiedeln i Schweiz, först och främst hjälper han en del unga mekaniker att utveckla KTM: s första GT2-bil parallellt med simulatorjobbet på Alfa Romeo Corses fabrik i Hinwil och spenderar lite tid över på kommentatorsbåset när Formula E direktsänds på SRG.

Nu blickar jag tillbaka till några viktiga race i Marcel Fässlers makalösa GT-karriär, som direkt exempel är Spa 24 timmars 2007 otroligt stort då han delade en Chevrolet Corvette C6.R med Mike Hezemans, Fabrizio Gollin och hans landsman Jean-Denis Deletraz; nattmörkret föll med skyfall gjorde att Marcel glänste i svåra väderförhållanden, ta tillbaka ett varv som ekipaget förlorade och få Maseratin framför att ge upp med tre timmar kvar, detta enligt Daily Sportscars ansvarig utgivare var den mest kultförklarade insatsen som ingen annan förare har klarat och ett par år senare kunde Doug Fehan; Chevrolets sportchef anställa honom till fabriksteamet innan han fanns med på Dr. Wolfgang Ullrichs väntelista.

Le Mans 24 timmars anno 2011 för mig var den mest episka evenemanget på långa vägar, den dagen blev Marcel och hans lagkamrater Benoît Tréluyer & André Lotterer världskända med att föra den ensamt överlevande Audin till att slå det blåa tåget med fjorton sekunders marginal.

"Det var allt annan än spännande, redan efter midnatt var bilen hårt pressad och jag vet att det är svårkört med full tank och kalla däck, jag använde all kraft då de blå fabriksbilarna var snabbare med mjuka däck runtom och mina kollegor åkte fem stints vardera på grund av en taktisk ändring utförd av Leena vår chefsingenjör", uttryckte han om minnet från 2011.

Därefter har han stått högst på pallen två gånger till med dieselhybridbilen Audi R18 e-tron Quattro, övergick till GTE Pro-klassen med Corvette ända tills han sista framträdande på Le Mans slutat i en krasch på kvällen juni 2019.

http://www.dailysportscar.com/2021/03/26/marcel-fassler-looking-back-and-looking-ahead.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar