onsdag 16 juni 2021

Volvos racinghistoria i närbild

Den Torslandabaserade biltillverkaren hade en bra länk med standardvagnscirkusen sedan deras entré på racerbanorna i mitten av 80-talet då alla framgångar startade med Grupp A-bilen 240 Turbo som vi känner igen, 1985 var året då 240 Turbo gjorde succé direkt i EM när Gianfranco Brancatelli och Thomas Lindström säkrade mästerskapstiteln samtidigt som Per Sturesson blev DTM-mästare i samma bil, året därpå hade Volvos egen Dealer Team kantats av skandaler om inte John Bowe rattade "Den flygande tegelstenen" på Mount Panorama 1986 innan tekniska problem hindrade hans chanser till en första seger i klassikern på tusen kilometer och bli den blott andra Europeiska bilen att stå högst upp på pallen sedan Jaguar vann året innan.

Åtta år efter 240 Turbos succé kunde allt vända åt rätt köl för de flesta men upp och nervänt med extra PR-trick i en press release, modell 850 debuterade som kombi i 1994 års upplaga av världens tuffaste standardvagnsmästerskap BTCC, den tillsynes kantiga herrgårdsvagnen utvecklades av Tom Walkinshaws imperium TWR och säkrat flera poäng innan sedanen utmanade på allvar mot först John Clelands Opel Vectra och sedan Frank Bielas fyrhjulsdrivna Audi A4 STW, 850: an radade upp en del segrar men räckte inte till att gå mot förstaplatsen i tabellen, uppföljaren S40 däremot var mer potent i varvregistret och ändå skapat fina rubriker, äntligen fick Tom Walkinshaw och hans manskap fira BTCC-titeln 1998 inklusive vinsten i Mount Panorama på bästa sätt även om Rickard Rydell hamnade i gräl med största rivalen Anthony Reid innan bilen såldes till Sverige och tävlat i STCC med Jens Edman och Janne "Flash" Nilsson.

Nästa modell i tävlingsskrud hette S60 S2000, i ETCC var bilen otroligt bra i enstaka tävlingar säsongen 2002 trots att Prodrive inte hade tillräckligt med resurser för chassits vidareutveckling i och med att Rickard Rydell var jättenära att bli tävlingshelgens lirare på regniga Anderstorp, hemma i Sverige har bilen skördat flera framgångar med fyra segrar 2003 följt av Robert Dahlgrens första seger i sin STCC-debut på Ring Knutstorp 2004 men räckte inte till att slå den dominante Rickard Göransson som rattade Jörg Müllers BMW 3-serie från EM-säsongen 2003, med ett tillfälligt tävlingsreglemente har STCC-säsongen 2005 inte gått som planerat trots att Robert Dahlgren totaldominerat helgen på Falkenbergs Motorbana men Volvo blev slagna helt oväntat av Peugeot i konstruktörsmästerskapet, som bäst hade Robert Dahlgren i en etanoldriven S60 slutat tabelltvåa bakom Fredrik Ekblom.

Volvos moderna sportcoupé C30 var kantad av tekniska bekymmer, speciellt med Tommy Rustad bakom ratten i och med att dess debutår slutade i Robert Dahlgrens två raka segrar, först på Våler och säsongsfinalen i Mantorp 2008, året därpå säkrade norrmannen STCC-titeln efter skandalen som tvingade honom att vinna med exakt samma antalet poäng som Thed Björk men har betydligt fler antalet segrar, efter en säsong i VM 2011 var omstruktureringen ett faktum, efter att Volvo gjort det bra ifrån sig i STCC med de nya chassireglerna är det rätt tid för dem att slå sig in i V8 Supercars och ge en match mot etablerade lag som HRT, FPR och Triple 8 i en ljusblå S60 Polestar V8, nyzeeländaren Scott McLaughlins andraplats före Jamie Whincup på Adelaide var oförglömlig i sitt tävlingsdebut, vann sitt första individuella race på Barbagallo utanför Perth och följde upp med tre vinster till och han kunde ha skrivit svensk bilsporthistoria sedan Rickard Rydell och Jim Richards vann 1 000 km-loppet på Bathurst för Europeiska standardvagnar 1998, två gånger om med 2016 som tillägg där han säkrade bronsmedaljen i mästerskapet plus dominansen på Phillip Island.

Det sista som Polestar Racing gjorde innan man växlade över till att bli världsledande elbilsmärke var att säkra Volvos första internationella mästerskapstitel sedan man vann BTCC 1998 och målet var uppklarad enligt Christian Dahl som leder det nuvarande Cyan Racing, med konstruktörsintresset på fritt fall, höga utvecklingskostnader och dyra serviceintervall har TC1-reglementet nått vägs ände till fördel av TCR-bilar för att hålla kostnaderna nere, när kommer vi få se Volvo tillbaka i toppen är bara en tidsfråga efter succésagan genom åren.

https://www.touringcartimes.com/2021/04/11/look-volvos-six-factory-touring-cars/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar