torsdag 17 juni 2021

Bakåtvolten på Le Mans 1999

Efter att Mercedes gjorde en tuff återvändo till Circuit de la Sarthe 1998 hade en tidsfråga kommit om när kan Silverpilarna utmana om segern på allvar mot tre andra fabrikat i LMP900 respektive LMGTP, den största skillnaden hittar vi på bilens aerodynamiska aspekter.

CLK GTR: s uppföljare CLR var nedsänkt i höjd jämfört med sin föregångare som vann två raka mästerskapstitlar i FIA GT-serien, bilen testkördes på olika banor runtom i världen speciellt på Auto Club Speedway i södra Kalifornien då ortsborna klagade om V8: ans brus i hög fart, de privata testerna inför Le Mans 24 timmars avklarades med cirka 40 000 inräknade kilometer på kontot och Hans-Werner Aufrecht hade några höga förväntningar före den största höjdpunkten inom bilracing håller på att flaggas av, i kvalpasset över två dagar vanns av Ove "Påven" Anderssons Toyota med stjärnskotten Martin Brundle på Pole position och Thierry Boutsen i den andra bilen en solklar tvåa, bäst av de silvergråa bilarna var Bernd Schneider på fjärde startplats i en Mercedes #6 som han delar med Pedro Lamy och Franck Lagorce; det ser ljust ut i Merca-lägret men i verkligheten är det inte, australiensaren Mark Webber var med om två helt olika krascher, först en flygtur på raksträckan emellan Mulsannekurvan och Indianapolis, därefter på uppvärmningen så kablades bilderna på hans bil upp och nervänt efter guppen i slutet på Mulsannerakan.

Diskussionerna pågick ju i nästan 40 minuter efter morgonens pass, Mercas sportchef Norbert Haug ringde Neil Oatley från McLarens huvudkontor i Woking och frågade om en eller två Gurneyklaffar vid sidan om bilens kofångare verkligen fungerar för att stoppa detta problematiska fenomen sedan Marcel Tiemanns och Mark Webbers bil kastade in handduken efter två olyckor i luftfärden, starten gick precis som vanligt med mycket spänning att vänta för någon av toppförarna i varsin fabriksbil inklusive Audi som tävlingsdebuterar med den tyskbyggda spydern R8R respektive coupén R8C.

Fem timmar in i loppet när klockan var en bit över kvart i nio på lördagskvällen kom katastrofen, svenska biltidningen Vi Bilägares reporter Bosse Wennerberg var på plats i depåmuren när bildproducenterna från France Télévisions fångade kampen om andraplatsen mellan Peter Dumbreck och Thierry Boutsen; den förstnämnde hamnade i baksuget efter belgarens fabriks-Toyota, han kunde inte få ner framvagnen tillräckligt när den seglade i strax över 300 km/h, nosen bara for till väders som en Concorde och voltade två och ett halvt varv bakåt i gruppering, över stängslet och djupt in i skogen, efter den spektakulära kraschen tvingade Hans-Werner Aufrecht att kalla in bil #6 till garaget omedelbart och stänga ner persiennen för gott.

Sedan dess har det pågått många rykten om varför Mercedes inte deltagit på Le Mans efter den skotske förarens flygtur men flera insiders från olika tidningar säger att de lär återvända minst 2022 eller 2023 och försöka ge Peugeot, Toyota respektive Team Glickenhaus en match om 24 timmars-bucklan.


Här återberättar Peter Dumbreck händelsen med Louise Beckett juni 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar