Ur en artikel som publicerats av en kolumnist från franska L'Automobile Magazine kommer Peugeot och deras grannar i Stellantis presentera sina skåpbilar som drivs med vätgas, som förväntat har vätgasbilar bara visats i prototyper dessförinnan när Peugeot ingick i PSA-gruppen före sammanslagningen med Fiatkoncernen.
Några exempel på konceptbilar med vätgasdrift var en Peugeot Partner som bränslecellstaxi, bilen användes som PR-trick tillsammans med fabrikatets brandbilskoncept H2O från 2002, fem år senare kunde BMW sälja bara tre stycken mulor av 7-serien med bränslecellsteknik vid namn Hydrogen 7 och sedan dess har vätgasdriften efter en mängd med studier i hemlighet är det väl aktuellt att sälja bränslecellsdrivna skåpbilar till budbilschaufförer i Europa.
Konstruktionen togs fram av en multinationell samarbete mellan tre olika företag, de säger att behållarna innehåller 4.4 kg vätgas vardera med maximal tryck på 700 bar och utvecklar 45 kW, batteriets laddningskapacitet går på uppemot 10.5 kWh och hela drivlinan utvecklar 136 hästkrafter i full blås med maxvridet på 260 Newtonmeter, i WLTP-norm däremot kan räckvidden bli bättre än en vanlig eldriven Peugeot e-208, d.v.s. 400 kilometer som motsvarar sträckan mellan Stockholm och Sundsvall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar