Andra deltävlingen i TCR-VM anno 2021 började direkt med en oväntad rallarsving utanför paddocken, Cyan Racings VD Christian Dahl kände sig helt besviken gällande prestandabalansen som godkändes till ALL-INKL-stallets Honda Civic Type-R respektive de sprillans nya Hyundai Elantra TCR trimmade av BRC Corse respektive Team Engstler trots att man riktade stark kritik åt Hondas 20 kg tunga tillägg i deras totala kompensationsvärde, bland de nya delar som regelverksmakarna höll ögonen på är laddluftkylaren, slangar till motorns luftintag, bakvingens nya monteringspunkter, främre hjulupphängningens bussningar och nya krängningshämmare bak.
Enligt uttalandet hade Cyan Racings bilar äntrat scenen för två år sedan med 97.5 procent kraftåtgång och mer kompensationsvikt men i år är det svenska lagets konkurrenter ett steg före även om bilarna i Andrea Adamos läger fick ingen extra barlast men använder ändå motorns fulla kraftåtgång.
https://www.touringcartimes.com/2021/06/23/cyan-racing-calls-bop-change-ahead-estoril-weekend/
Det blev tredubbelt Honda på gårdagens kval här i Estoril när Q1 och Q2 avgjordes inklusive det mest spännande segmentet av alla i lördagsgodiset, det som kallas för Super Pole shootout, argentinaren Esteban Guerrieri som var snubblande nära mästerskapstiteln för drygt två säsonger sedan tog initiativet med att ta hem Pole positiion på den forna Formel 1-banan före lagkamraterna i Dominik Greiners stall (Tiago Monteiro & Nestor Girolami), BRC Corses världsstjärna Norbert Michelisz missade vägen till Super Pole shootout med tre tiondelar medan ungrarens märkeskollega Jean-Karl Vernay trodde att hans flygande varv var på gränsen om inte däckhanteringen var lite krånglig.
https://www.touringcartimes.com/2021/06/26/esteban-guerrieri-leads-honda-1-2-3-qualifying-estoril/
Ett starkt självförtroende är allt som krävdes för Yann Ehrlacher att vinna Race 1 på Estorils permanenta racerbana, han ledde från start till mål efter femton varv när han tog med farbrodern Yvan Muller respektive Santiago Urrutia till tredubbel lycka på prispallen för sitt Cyan Racing, från början så missbedömde Nestor Girolami bromspunkten mot den tajta 90 graders-högern, smällde rakt in i Norbert Michelisz bakre kofångare som i sin otur körde på landsmannen Attila Tassis Honda, den sistnämnde fått bredsladd medan Michelisz fått med sig märkeskollegan Vernay ut ur leken direkt och säkerhetsbilen kallades ut för att få väck Nestor Girolamis bil som drogs med allvarliga skador.
Gabriele Tarquini den dubble världsmästaren fick tyvärr bryta loppet på grund av pyspunka höger bak sedan han körde på skräp som låg kvar mitt på banan, lite längre bak i fältet tråcklade Mikel Azcona upp från 13: e till en medelmåttig sjätteplats sedan han kom tillbaka till VM-cirkusen efter att ha tjänstgjort sitt första race i den elektrifierade serien e-TCR, Zengö Motorsports brittiske kugge Rob Huff gjorde ett bra åk i sin bronsfärgade Cupra, han körde förbi Jordi Gené och Luca Engstler på en och samma kurva upp till en tiondeplats, för svensk del har Thed Björk åkt upp fyra placeringar till att sluta åtta och syskonen Bäckman hängde bra med om en sista poängplats; Andreas fixade den där viktiga femtondeplatsen med syrran strax bakom i klassificeringen.
Genombrottet fullbordad för unge Attila Tassi under tävlingshelgens andra race i soliga Portugal, han startade loppet som fjärde man på gridden med att braka förbi en krypkörande Guerrieri och sätta sig som två bakom sin erfarne lagkompis Tiago Monteiro redan på första varvet tack vare ännu en incident som fick säkerhetsbilen att återgå till tjänst och den här gången var Mikel Azcona delaktig i kollisionen med Comtoyou-stallets Tom Coronel vid kurva 5, när den forne portugisiske F1-stjärnan var spänd att vinna på Estoril sedan 2008 hade hans motorhuv skruvat sig loss, domarna såg vad som hade hänt med hans bil och får inget val än att dra på sig en mekanisk svart flagg och avsluta dagen på en 18: e plats.
Tassi försvarade sig från de vilt jagande Hyundai-bilarna utvecklade av BRC Corse respektive Team Engstler med underbar stil och fixade karriärens första seger i TCR-VM, med sig på podiet fanns fjolårets bronsmedaljör Jean-Karl Vernay och Attilas äldre landsman Norbert Michelisz, utanför pallen åkte Gabriele Tarquini in som fyra efter strulet med fälgen tidigare under söndagseftermiddagen, bäst av de cyanblå Lynk & Co-bilarna var Santiago Urrutia och Thed Björk blir återigen bäste svensk med en godkänd sjundeplats bakom regerande världsmästaren Yann Ehrlacher.
Såhär långt efter två deltävlingar leder Vernay den totala VM-tabellen före tre andra killar som delar andraplatsen med lika många poäng i bagaget, nästa deltävling kommer hållas på Aragoniens moderna anläggning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar