2005 års tekniska reglemente dikterade att bara ett set däck kommer användas i både kval och race, något som gynnade lag med Michelins gummi när hela första halvan av säsongen dominerades av de blågula bilarna (Renault), fransosernas stora protagonister Ferrari har det mycket tuffare med sina set Bridgestones trots andraplatsen som bäst på Imola, Nürburgring och Montreal, när F1-stallens personal och förarduo landade på "The Brickyard" allting kommer att ändras.
I en exklusiv kolumn skrivet av brittiska tidningen Autosports journalist Adam Cooper har sagan om Michelins däckexplosioner i hög fart stagnerat under fredagsmorgonen den 17 juni 2005, Toyotas tredjeförare Ricardo Zonta sågs utföra en full 540 dubbel axel när vänster bakhjul tappade lufttryck på banans infield, åtta minuter senare fick Ralf Schumacher åka på en duktig smäll på samma ställe där han gjorde illa nacken i en Williams BMW ett år tidigare genom just det, punktering vänster bak, han klarade sig men meddelade att han vägrar tävla om nästa olyckshändelse inträffar inom kort.
Toyotas assisterande stallchef John Howett sa att efter Ralfs jättesmäll fick Jarno svänga in och rapporterade till sin ingenjör Gianluca Pisanello att meckarna hittade jättelika skärsår på däckets yttersida, för det första tyckte han att Michelin testade sina däck under det normala trycket, frågan egentligen var "Varför hade vi ett sånt allvarligt problem? " och det visade sig att flera av däckleverantörens tekniker undersökte saken, sprang 30 meter bort till Toyota-lägret och sa till deras dataingenjör att de identifierade exakt samma problem hos en av Williams-bilarna respektive Villeneuves Sauber och Kliens Red Bull-bil, efter det andra träningspasset har Michelins tävlingschef Pierre Dupasquier och flera av däckleverantörens anställda ställt upp i ett toppmöte med Brian Barnhart; känd som Indycars tävlingsledare för att prata om antingen de felaktiga streckkoderna eller om huruvida konstruktionen var densamma som i tidigare exemplar.
På lördag är alla tjugo bilar uppställda som vanligt inför det viktiga kvalpasset, italienaren Jarno Trulli säkrade Toyotas första Pole position på banan där motorleverantören vann Indy 500 två år tidigare med Gil de Ferran bakom ratten men det fundamentala problemet uppstår kring användning av reservdäck enligt Charlie Whitings beräkningar ur en intervju som publicerades drygt tio år senare, från och med denna tidspunkt kunde Nick Shorrock från Michelins brittiska departement prata med Brian Barnhart att lägga in koner på ingången av kurva 13, högersvängen med nio graders dosering, en exakt samma grej som gjordes inför kvalet på Barcelona 1994 av säkerhetsskäl; John Howett däremot talade klarspråk sedan Bernie Ecclestone efter dialogen med Tony George hade sagt: "Okej Sir, lämna ärendet till mig".
Söndag morgon accepterade Kees van der Grint från Bridgestone Charlie Whitings inbjudan till ett extrainsatt möte, Scuderia Ferraris presstalesman Luca Colajanni kunde inte närvara enligt John Howetts beräkningar och allting beror ju på funktionärerna som inte var förberedda att stapla konerna vid rätt klockslag, Renault-bossen Flavio Briatore kände sig fullkomligt svettig efter en 45 minuter lång diskussion även om tävlingsledningen hörde vad som sades om idén att sätta elektronisk fartspärr på bilar med Michelindäck medan tre andra lag i Bridgestones gummi kör normalt, Indianapolis Motor Speedways ägare Tony George trodde att Whitings åsikt var inte i enighet med tävlingsreglementet även om problemet riktade sig till en handläggning från Paul Stoddart och Colin Kolles tills Pat Symonds sa att säkerheten först är alltid Prio 1, punkt slut och det märkte man ju från början.
Mästerskapsledaren Fernando Alonso sa i själva kolumnen att USA: s Grand Prix 2005 var helt annorlunda i våra ögon med däckproblem som förde en del diskussioner internt och flera toppmöten i olika läger, han slogs med Kimi Räikkönen om VM-guldet sedan de slutade tvåa respektive sexa i lördags, därefter i ett sista möte med tävlingsarrangören kunde alla sju team med Michelindäck säga nej till att delta i tävlingen och riskera att bli drabbade av punkteringar, enligt Toyotas assisterande stallchef John Howett var kollegan från Minardi-lägret Paul Stoddart den som kände sig mest pressad av däckleverantören Bridgestones delegation, han gick till Michelins assisterande tävlingsansvarig Nick Shorrock och bad om ursäkt till personalen från de sju Michelin-stallen, klockan ett lokal tid har alla tjugo bilar värmt upp sina däck men fjorton av dem åkte in till sina respektive garage för att dra sig ur med stor risk för punkteringar i hög fart och bara sex bilar kom till start, fansen på huvudläktaren visade sitt missnöje med mycket burop och glåpord medan vissa höll upp en banderoll för att skylla på FIA: s dåvarande högsta chef Max Mosley och mer ilska tilltog då en del personer kastade ölflaskor på banfunktionärerna.
Jacques Villeneuve efter däckkaoset som ledde till strul bland Michelin-stallen talade klarspråk om hur frustrerande det hade varit om Ferrari lämnade in ett klagomål till FIA att inte rita om banan och ändra matchupplägget, det är ju nästan som man inte har gjort någonting, ingen bil med Michelingubben ingraverat på våra bilar når målflaggan först, alla blir så småningom förstörda efter en hård smäll i betongmuren.
På presskonferensen berättade GP-segraren Michael Schumacher en liten fabel till journalisternas förtret: "I Monza hade vi förbisett en funktionärs bortgång och alla förare höll med på att de första kurvorna ska ha permanent gul flagg, ingen mindre än ett par stallchefer sa till sina förare att inte respektera varningen framför oss, på grund av ignoransen före nästa händelseförlopp".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar