torsdag 9 maj 2024

Motorvärldens stora myter

I en tidigare debattartikel skrivet av Autocars ordvrängare David Finlay hade bilindustrin i över 115 år kantats av falska rykten och egoism i spindelnätets tunna trådar, vad han gjorde på arbetsbordet är otroligt överraskande, han lyckades nysta upp hela femton olika händelser som berättar själva sanningen medan resten var helt och hållet fabricerade vilket de flesta inte har lovat.

Framhjulsdrift i USA är till idag en nämnvärd plåga bland Hot rod-fantaster som ofta gillar åtta cylindrar och drivning med bakhjulen, bara en rak motsats var ristad av Cadillac eftersom full size-cabrioleten Eldorado var utrustad med bladfjädrar i framvagnen och uppkomsten av japanska märken (Honda & Toyota) ledde till att de inhemska fabrikatens tid som etta på tronen har sinat, direktörsbilen Toyota Camry ligger sedan 2020 i toppen av trädet bortsett från flakbilens tyngd med permanent AWD.

Den felande länken bakom namnet Aston Martin var mannen som grundat märket Lionel Martin; hans residens låg i landskapet Buckinghamshire (Aston Clinton) och den mest definitiva sanningen spårades efter en liten backe där veteranbilar utför kvalitetstester innan pågående försäljning, här på Aston Hills vägskäl kunde Lionel Martin förhastat komma på idén att etablera företaget med bilracing på frammarsch efter krigets slut.

Alla trodde att en T-Ford var först ut att lägga beslag på det löpande bandet men nej så, ett par år innan detta hände klev Oldsmobile fram med en Curved Dash som första bil att använda utbytbara paneler och vid 1800-talets slut vädrades en viktig poäng på vad som är rätt eller fel bland frågorna som ställdes på tidningen "Illustrerad vetenskap", en historiker i Stuttgart tänkte på arbetsbordet att en Daimler Benz Velo var den första motordrivna fordonet att ställas i massproduktion, det var på tiden innan jänkarna satsade på rå arbetskraft hos flera anställda på gjuterierna.

Historiens tråkigaste GP-helg i Formel 1 återfinns i flera löpsedlar, ölflaskorna som kastades av arga fans till följd av Michelin-skandalen på Indianapolis 2005 nämns som en tvättäkta myt lika med monsunen på Spa 2021 och det bästa tänkbara sanningen spårades längre tillbaka i tidevarvet, Frankrikes Grand Prix 1926 var allra tråkigast när bara tolv bilar kom till start med bara tre fabriksbilar av märket Bugatti dök upp på startlinjen.

https://www.autocar.co.uk/slideshow/biggest-automotive-myths-%E2%80%93-and-why-they%E2%80%99re-wrong-7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar