onsdag 8 maj 2024

Vi F1-fans hyllar Gilles Villeneuve

"Salut Gilles" är orden som pryder start och målrakan på racerbanan beläget mitt på Île Notre-Dame i St Lawrence-floden på delprovinsen Québecs huvudstad Montreal, här kommer jag hylla en förare som under slutet av 1970-tal och tidigt 80-tal kunde inget än bara full fart och jag gör det med en liten videoklipp som redigerades av en finsk motorfantast på YouTube.

Bland flertalet fanatiker som burit "Cavallino rampante" hemma i vardagsrummet hade tidigare sagt Gilles Villeneuve som favoritförare, med detta fick andra förare på den tiden säga sitt med egna tankar:

"Han var annorlunda. ", Jacques Laffite

"Allt han gjorde i livet var under press i 320 km/h. ", Patrick Tambay

"Gilles var den galnaste föraren jag någonsin sett. ", Niki Lauda

"Jag beundrar honom som en son. ", Il Commendatore

"Så länge bilen blir körbar, ville jag hellre ratta vidare. ", sade Gilles med egna ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar