tisdag 14 maj 2024

Åtta cylindrar i tidevarvet

Journalisten Al Suttie på Autocars redaktion lade upp ett bildspel med prisbelönta bilar som burit på en av världens kanske bästa recept, en V8 med antingen bakhjulsdrift eller AWD beroende på konfiguration och det är därför som jag ville skriva något positivt om hur den här motorn med brutal kraft etsat sig i varenda fanatikers blodomlopp, jag älskar att höra V8: ans jättelika brus i hög fart.

Inom den brittiska motorindustrin var Rovers V8 i drift ganska länge skulle jag säga, hela 37 år får man väl räkna när en viss ingenjör fick tag på en oanvänd motorblock med tätningar som slängdes på någon återvinningscentral utanför Detroit, redan under 1960-talet var arbetet färdigställd när själva motorn snurrades för första gången på löpande band i en av de viktigaste bilarna på den dåtida marknaden, lyxsedanen Rover P5 och genom åren hade den här maskinen prytt motorrummen på en Range Rover ur olika generationer, en TVR Griffith 500 eller varför inte en TVR Chimaera som jag älskar väldigt mycket om inte slagvolymen på 4.3 liter med direktinsprutning sålde riktigt bra genom hela nittiotalet och även passat bra med en Rover Vitesse.

På modern tid hade tyskarna gjort något magiskt med sina åttacylindriga maskiner, hos BMW hade en del purister sagt att induktionsljudet på V8: an ur en E39 M5 blivit mer igenkänd innan den dyrare V10 som lyftes ur en Williams F1-bil nedtonats trots åkomman med halvautomatlådans växelrespons, forskarna på AMG: s faciliteter däremot är annorlunda bara för att de anställda ville hellre bygga motorn på 5.5 liter eller de senare på 6.3 liter för hand och det kräver extra omsorg men soundet är lite likt en muskelbil ungefär.

Jaguars storslagna V8 med överladdning på 4.2 liter levde på lånad tid gentemot Audi som tog hjälp av Lamborghini för att lägga på en lättare vevaxel i motorn som driver första generationens R8, i Maranello av alla ställen hade killarna på gjuteriet varit så pass lyriska kring motorn som fått den mäktiga hingsten ingraverat på insugskammaren, med 355: ans succé ända till den senare 488 GTB fick dess hjärta bulta som en musikalisk symfoni, bättre än någon annan fabrikat i bilindustrin.

https://www.autocar.co.uk/slideshow/greatest-v8-engined-cars-ever-made-11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar