torsdag 16 maj 2024

Alternative sounds of 1996

För inte riktigt länge sedan hade jag skrivit en lång lista av favoritlåtar ur Formel 1-säsongen 1996 och gick otroligt bra, idag ska jag lägga upp alternativen i året som gått.

Våren 1996 radades med blandade känslor inom racingvärlden, vem hade trott att Martin Brundle klarade sig från allvarliga skador på Albert Park och på CART-seriens andra deltävling i Rio råder också chockerande bilder i direktsändning, landsmannen Mark Blundell överlevde en hemsk krasch i uppemot 280 km/h och i slutskedet blev det hemmaseger genom André Ribeiro framför rofyllda fans på huvudläktaren, i skymundan släppte Mark Knopfler sin första debutalbum "Golden heart" som soloartist efter att ha lämnat frontmannens huvudroll i musikgruppen och ingår också singeln "Darling pretty", en bra låt får man väl nog säga.

Andra låtar som hördes på högtalarna innan sommarsolståndet tog fart är mångt och mycket rebelliskt per automatik, med gitarrsträngarnas läten i programmet så hade jag redan fyllt fyra bast när jag föreställde mig hur det hade varit med livet innan jag växer upp på grundskolans lokaler, jag tycker i varenda detalj om hur Peter Beveridge komponerade ackorden till "2000 and beyond" eftersom låten var en raritet bland dem som försöker hitta titeln på Internet och det tog flera år innan den laddades upp på olika sajter, ja och det är en "blessed relief".

Jag fick spendera en hel sommar rota till en nyköpt matematikhäfte som låg gömd i vardagsrummets bokhylla och avsiktligen ritat för många snedstreck vid de tre första sidorna, har begått för många misstag och gjort mig oförskämd på långa vägar men trots detta har musiken plus bilsporten räddat mig med något lugnande i det lilla TV-skärmens förstärkare, jag syftar på Tim Booths "Dance of the bad angels" inklusive Manic Street Preachers "A design for life" och överraskande nog hade de här låtarna varit medverkande på topplistorna över en kort tid.

https://www.youtube.com/watch?v=KZGKlKDfF9I

När hösten kom är det nog rätt läge för mig att summera hur det gick till i slutfasen av olika formelbilars antiklimax, jag hade redan skrivit en liten bit om Italiens GP 1996, några spalter om Damon Hills efterlängtade VM-titel på Suzuka men det fanns en kontroversiell sak gällande en våghalsig omkörningsmanöver nedför "Korkskruven", finalomgången på Laguna Seca borde ha vunnits av mannen som kan banan utantill, ni vet Bryan Herta men fått se sig omkörd av Alex Zanardi som dyker djupt in i bromspunkten och tagit "fågelvägen", det är fullkomligt sanslöst.

De tre låtarna som musikrecensenterna fått skryta om på kontoret fått nästla sig bland Topp 10 på musiklistorna runtom i världskartan, allra tydligast var "Govinda" av Kula Shaker, "The beautiful ones" av Brett Andersons grupp Suede och min största favorit är ju Spice Girls med listettan "Say you'll be there", imponerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar