onsdag 29 maj 2024

30 år sedan "Karma på Indianapolis"

1994 års upplaga av Indy 500 skakades av intriger hos motortillverkarna och från resten av paddocken när Mercedes visade upp sig i full hemlighetsmakeri och undrar om receptet med en specialtillverkad V8 verkligen gör nytta, ganska förvånansvärt hade Al Unser Jr kvalat på Pole position med snittfarten på precis över 370 km/h genom de fyra varven i kvalificeringsveckan och fansen höjde ögonbrynen när de såg hans pärlemorlackade Penske brusa i hög fart med full turbotryck, senare på en vacker söndagseftermiddag den 29 maj kunde han och 32 andra förare göra sällskap på startlinjen med att sätta sig i bilen, spänna fast sexpunktsbältena, höra "The great command" innan motorerna varvas framför cirka 230 000 åskådare som sträcker sig mellan kortsidorna och huvudrakan.

På startkuren vevar tävlingsdirektören Wayne Sweeney den gröna flaggan för att dra igång "The great spectacle in motor racing" och själva starten verkar vara säker ur åskådarnas syn när de båda Penske-bilarna sticker iväg lite för fort och lämnade Raul Boesel på styva linan, i den röda Ganassi-bilen sitter Michael Andretti som åkte upp två placeringar från femte ruta trots skenmanövern från Al Jrs sida, efter mindre än fem varv på repertoaren kom den första perioden bakom säkerhetsbil och det är nykomlingen Dennis Vitolo som befarat tappat fotfästet ut ur kurva 4, hans fru Corinne såg ganska förskräckt ut vid depåmuren efter piruetten som påminnelse från 1985 med sedermera TV-analytikern Danny Sullivan i huvudrollen.

Omstarten skedde på det åttonde varvet mitt under ett reklamavbrott, störst fokus låg i bataljen om fjärdeplatsen mellan Arie Luyendyk, Mario Andretti och Eddie Cheever men före första omgången depåstopp för toppteamen skedde efter dagens första krasch, före detta Polesittern Roberto Guerrero sägs ha träffat betongmuren efter att bakvagnen på sin två år gamla Lola förlorat mycket grepp med turbulent luft som sipprat ur en bakomvarande bil och tyvärr för Mario Andretti är äventyret över, hans sista start på "The Brickyard" fick ett abrupt slut när elektroniken på sin Newman Haas-bil packade ihop, vid en ny omstart så leder den tvåfaldige mästaren Emerson Fittipaldi före Michael Andretti och sin egen lagkompis trea sedan han förlorade viktiga sekunder i samband med ett depåstopp och på södra kortsidan inträffade en jättekrasch, PacWest Racings teamägare tillika telekommagnaten Bruce McCaw kunde inte tro att en av hans bilar var inblandad i själva händelsen, enligt reprisbilderna hade Dominic Dobson krokat ihop med Mike Groff tävlandes för Rick Galles stall och det gick som en blixt ur klar himmel mitt i första kurvans ingång, under gul flagg fick kanadensaren Scott Goodyear traska in i depån för att byta ut det skurna däcket efter att ha kört igenom skräp som legat kvar på banan men troligen stått kvar med allvarligare skador.

Man drar igång racet igen på varv nummer 40 med de båda Penske-bilarna som etta och tvåa, efter att man visslat förbi södra kortsidan fick Andretti de yngre stöta på problem, han fick pyspunka jämfört med Goodyears under gul flagg, lämnade depån cirka två varv bakom ledarklungan och ironiskt nog kunde Michael pusta ut p.g.a. Eddie Cheever som fått en Stop & Go-bestraffning för omkörning under gul flagg, flera varv senare fick Jacques Villeneuve utföra en snygg omkörning på John Andretti och in på en tredjeplats samtidigt som Al Unser Jr kommer in för service med Emerson på rullen och han fick själv gå in och lägger på full tank på varv 63 av 200, den fjärde perioden bakom säkerhetsbil innehöll många omkastningar, först hade Hideshi Matsuda kraschat ut ur kurva 1, på motsatta sidan åkte John Paul Jr baklänges med passiv understyrning och Paul Tracy vars motor började ryka tills Nigel Mansell på väg in i depån blir påkörd bakifrån av Dennis Vitolo; den forne världsmästaren i Formel 1 klättrade ut ur sittbrunnen och grinar illa eftersom det läckte bensin ur avgassystemet, en smärtsam slut på helgen får man väl säga.

Scott Brayton låg på en femteplats efter 117 avklarade varv och mitt under service hade en närliggande domare sagt till Glidden Paints-teamets stallchef att personalen måste lyfta ut motorhuven och jobba på de mekaniska delarna men tvingas alltså bryta loppet p.g.a. strul i ena cylinderbankens förbränningskammare och Jimmy Vasser ger sig tillbaka i hetluften ombord en blåvit Reynard med Fordmotor från en fjärdeplats med ett varv bakom Villeneuve; radioproblem uppstod i ena änden av Team Penskes läger med drygt 35 varv kvar sett till längd i racets sista fjärdedel och med ett fullt service kvar innan målflagg ger förstaårsmekanikern från Sverige Mattias Jönsson; han till höger på skärmen klartecken efter tankning och diskussionen kring matematisk chans till en "Splash and fuel" höll på att dala. 

Informationen på varsin dator talar sitt tydliga språk, på realtid så läser Johnny Basloff; Emersons Crew Chief hur många varv Al Jr har kvar på bensintanken men på varv nummer 184 hade brasilianaren krängt bakvagnen och mottagit en smäll in i muren, det blinkar gult tillsvidare när funktionärerna arbetar med att sopa bort skräp liggandes på marken och radiostrulet fortsätter för "Little Al" med femton varv kvar till målflagg, stallchefen Roger Penske fick tag på en griffeltavla i order om att skriva viktig information som överförs till en annan ingenjör som stod längre bort från depåmuren, meddelandet om bensinen är okej eller ej kom som en skräck hos andra team i olika riktningar, speciellt Forsythe Green med huvudmannen Gerry Forsythe på rodret och nästa meddelande lyder att Villeneuve ligger på en andra plats med fjorton andra bilar i smeten bakom säkerhetsbilen.

Efter att Stan Fox kvaddat sin bil med ett par varv kvar i kurva 1 där det skapade många problem nästan hela månaden från kvalveckan till Carburetion Day är saken klar, det blinkade ända in i mål och förhandsfavoriten Al Unser Jr vinner Indy 500 för andra gången och Team Penskes första sedan 1991, nykomlingen Jacques Villeneuve slutar på en bra andraplats med gott självförtroende i det strategiska spelet och Michael Andretti blir så småningom trea efter att ha tråcklat sig tillbaka upp i topp med en punktering som räddat hans framfart och på Victory Lane så njuter han av ett glas med kärnmjölk från mejeriet och mottager grattishälsningar från laget respektive släkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar