Vid 1990-talets början kröp Alfa Romeo ut ur finanskrisens slukhål efter bolagets nationalisering cirka två årtionden tidigare, efter att man fått fram en tredjedels aktiekurs ur Fiatgruppen kunde någon från Alfas ledning på bolagsstämman i Milano dra ut bläckpennan och satsa på ett par nyårslöften, ta fabrikatet tillbaka på racerbanan och höj vinstmarginalen gentemot konkurrensen. Allt detta resulterade i att modell 155 vunnit en drös med titlar i den internationella standardvagnskretsen, Superturismo Italia 1992-'94 och senare 1997, BTCC 1994 med Gabriele Tarquini och DTM med Nicola Larini 1993.
Efter nedläggningen av den kantiga sedanen kom så räddningen signerat Walter de Silva; sifferkombinationen 156 anses vara drömnumret enligt många Alfisti runtom i världen när den först presenterades på bilsalongen i Frankfurt 1997, 156: an var mångsidig på flera sätt såväl sedan som kombi och fördelarna multiplicerades med fyra tack vare den välkända "Quadrifoglio verde" vilket tyder att den utrustades med permanent fyrhjulsdrift på en del modellutbud, konstaplarna i Carabinieri respektive finanspolisen hade använt denna sjukt fina Alfa som färdmedel med syfte att fånga inbrottstjuvar och fartsyndare på öppen väg och med bensin i blodet så delar den heta 156 GTA likheterna med racerbilen som Fabrizio Giovanardi hade tävlat med i racingsammanhang och vunnit tre raka EM-titlar mellan åren 2000 och '02 varpå sin äldre landsman Tarquini slog Jörg Müller med bara en poängs skillnad anno 2003.
Provkörning av den moderna klassikern Alfa Romeo 156 GTA med Becky Evans
Här är den definitiva berättelsen om Alfa Romeo 156 som jag såg på YouTube
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar