1967 års upplaga av Formel 1-VM vanns av Denny Hulme i en grön cigarrformad vagn med en egentillverkad Repco V8 baktill, han bröt bara ett race och det var på Autodromo Nazionale di Monza när han parkerade med en sönderkörd topplockspackning, kronan på verket är tydligen hur klart och koncist han körde på de permanenta banorna ute i Europa, däribland två raka andraplatser på de två första deltävlingarna i dess livscykel eftersom föregångaren hunnit tävla färdigt i Sydafrika, Monaco, Nederländerna och Belgien.
Många år efter Dennys matchvinnande insatser anno 1967 hade biltidningen Teknikens Världs ledande kolumnist Linus Pröjtz provkört och skrivit en exklusiv artikel om just Brabham BT24, vi vet att det hade gått cirka 58 år sedan Sir Jack Brabhams stora bedrift året innan med ett av de mest solklara målen som aldrig uppnåtts i Formel 1: s milslånga historia, australiensaren blev förste man att vinna både förartiteln och konstruktörstiteln i en egentillverkad bil, därmed står hans BT19 på en museisockel hemma på motorutställningen i Bathurst och enligt Linus fick han tillägga att dörrarna öppnades några årtionden innan Ross Brawn köpte till sig British American Racings aktiekurser, arbetade med resten av ingenjörsteamet med det tänkta Honda RA109-chassit, skruvade dit en Merca-spis bakom bensintanken och vips så vann man båda titlarna på direkten med åtta segrar i bagaget, sex stycken till Jenson Button och två till Rubens Barrichello men tyckt att den förstnämndas resa var ännu mer hårresande än säsongen 2009 med de strama aerodynamikreglerna.
https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/prov/provkorning-av-repco-brabham-bt24-1967/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar