Att hitta en känd rallystjärna som var så poetisk med sin artikulation är ofta en sällsynt tillgång, än så länge är den här gossen en legend i egen regi p.g.a. flera saker som gjort honom ganska lyrisk både på och utanför servicetälten, livet med fyra hjul runtom och rattkransen i centrum känns som ett mästerverk i ateljén och hela Nordens stora mästerchaffis hade uppdraget att uppnå olika mål på sitt CV.
Smeknamnet "Rallyvärldens poet" är orden som definierar Ari Vatanens långa karriär framför startrampens ljusblixtar, i tonåren fick han lära sig hur man bredsladdar på hal is på en bred sjö utanför byn Tuupovaara i Norra Karelen, han var en naturbegåvning på långa vägar och likt andra stjärnskott som Peter Brock inom standardvagnsracing och Jim Clark i formelbilar har talangen talat sitt tydliga språk, 1981 var han en av förarna som världspressen ville hålla ögonen på genom just världsmästartiteln i en Ford Escort RS1800 men i mitten av 80-talet fullföljde finnen sitt livs stora dröm, att tävla för ett fabriksteam ledd av en gammal bekant till Hannu Mikkola; fransmannen Jean Todt och på Tour de Corse anno 1984 är Peugeot 205 T16: s jungfruresa en lyckad sådan och jag som rallyfantast tror att den här lilla rackaren med permanent fyrhjulsdrift och fyra cylindrar klassas som hans första älskling även om huvudpersonen själv lärde sig tala flytande franska med Peugeot Talbot Sports tekniska team, han skulle ha slagits om VM-titeln 1985 innan det ofattbara skulle hända.
Han lurade döden i Argentina efter en hemsk olycka och rehabiliterat sig i vildmarken under de där tio månaderna före återkomsten på sin sedvanliga arbetsplats, förartitlarna i Peugeot överlämnades till sina landsmän och precis när Lejonen får fortsätta med sin elitsatsning i Dakar-rallyt fick Ari dyka upp i bättre form trots riskerna, han vann äventyret i Västafrikas sanddyner hela fyra gånger om man räknar in den senaste med grannen Citroën ledd av Guy Fréquelin som förbundskapten.
Här ska jag lägga upp några citat från Ari med egna ord:
"Jag kan inte förklara vart min passion kommer ifrån, ur min sinnesro fanns det inget att uppmuntra min vägledning, jag vet inte men det kom djupt inifrån och är en del av existensen. "
"Vi är alla gudagivna begåvningar och vi tror att alla har en speciell roll att spela i vår miljö. "
"Körningen har varit penseln som jag målade livet med. "
"Man saknar en del segrar men man får aldrig ha det tråkigt. "
"Att köra en bil är som musikinstrument, det gläds men behövs en god stämma. "
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar