fredag 2 augusti 2024

Flopparna i Tysklands bilmarknad

Bilindustrin i "Das Vaterland" gav oss ett hop av framgångsrika modeller hos de mest etablerade fabrikaten (Merca, BMW, Opel & Audi), i en exklusiv debattartikel skrivet av L'Argus moderator Johann Leblanc kunde han utvärdera vilka bilmodeller som inte gjort några särskilda intryck än bästsäljarna som radades upp på våra verkstäder, vid årsskiftet 1990-'91 hade en Volkswagen Golf II med högre markfrigång och satt in "Country" som tilltalsnamn inte fått den förtroende som köparna fick förtjäna, på den tidpunkten var kunderna helt förstummade när de öppet kritiserat köregenskaperna i leran eftersom diffspärren inte låste sig korrekt och förlitat sig på en tio äldre Range Rover istället med en mekanisk fördelningslåda innanför kardanaxeln.

Mer prestigefyllt är huruvida BMW: s och Mercedes obskyra skapelser fått oroväckande rubriker på löpsedlarna, flera år efter vår kontinents befrielse var roadstern BMW 507 lika dyrköpt som en stor villa i landsbygden med bara 254 exemplar som byggts för hand men om man reser sex årtionden framåt i tiden så tycker jag att en 3-serie GT och 5-serie GT framstod som bräckliga sett till tjänstevikt även om båda inte har den ultimata körattributen som en vanlig F01 eller F30, på den motsatta sidan av södra Tyskland (Stuttgart) med andra ord har Mercedes stött på en mindre börsras när en viss styrelseledamot i den glänsande stjärnans emblem lämnade arbetsbordet alltför tidigt efter säljflopparna som drabbat herrgårdsvagnen R-klass och lilla crossovern GLK.

I Rüsselsheim respektive Weissach fick Opel och Porsche erkänna penningslöseriet sedan det sistnämnda vars V8-coupé 928 ville fullkomligt klå svansmotorklassikern 911 ur olika generationer men tog stopp anno 1990, Porsches purister hade sagt att en 944 är en bättre sportcoupé genom olika årtionden än en 968 som bara sålt mindre än 13 000 exemplar sammanlagt innan en Boxster såg dagens ljus och med det fick vinstmarginalen bli högre, tyvärr kunde Opels marknadschef vid de sista åren under General Motors innertak klargöra att elbilen Ampera som bara är en Chevrolet Volt med annan emblem känna sig långt ifrån förväntningarna att återupprätta elektrifieringen till massproduktion men det tog flera år för Opel sedan inträdet till samarbete med fransoserna att övergå sina kända modeller till eldrift, bland annat en Astra i tysthet.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/les-plus-gros-echecs-commerciaux-des-constructeurs-automobiles-allemands-30031671.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar