För andra gången på kort tid under årsskiftet 2023-'24 fick Stellantis italienska aktörer Fiat stänga ner sin huvudfabrik utanför Turin p.g.a. brist på efterfrågan i nybilsmarknaden, första gången det hände så tyder på bildelsbristen, speciellt halvledarna till de elektroniska komponenterna och idag hade ju gått ett halvår sedan styrelseledamöterna manat sina anställda att tänka efter de inhemska kundernas tveksamhet.
Italiens motsvarighet till GS-facket meddelande att väntetiden på regeringens införande av subventioner till elbilar fick ett långt dröjsmål, parlamentet hade flera gånger om sagt att en lösning borde undertecknas i ett dekret men fått pappersarbetet nedröstat av oppositionen och anledningen till detta hörde ju till Teslas försök att sänka ingångspriset till Model 3: s topputförande på den svenska marknaden, där borta övervägs stödet att skrota en äldre bil till något som är eldrivet att falla på grunden och nybilsandelen ur denna period var relativt svag med ynka 4.2 procent jämfört med hösten 2022.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar