Grupp B-eran i rally-VM innehöll allt från sanslös speed, högljudda knaster från turbon och extrema fällor som ekipagen hade varnat om i varsin "Road book", under stora delen av 80-talet kunde alla faktorer svetsas samman med galenskap och lust att vinna hela rallyt i och med försöken att lura döden trots vredesutbrotten från Jean-Marie Balestre och hans innersta krets.
Mellan 1981 och 1984 fick bara två fabrikat (Lancia &Audi) slåss mot varandra om förar- och konstruktörstiteln, utöver braksuccén med Ur-Quattron respektive Quattro Sport från Audi hade Cesare Fiorios manskap motstått pressen med bara bakhjulsdrift i 037: an innan presentationen av Delta S4, längre bort i periferin utvecklade Peugeot en tävlingsvariant på småbilen 205 vid tilltalsnamn T16, receptet fungerade perfekt med rörramschassi, drivlinan bakom kabinen och permanent fyrhjulsdrift att tillgå eftersom kravet på 200 serieproducerade exemplar var uppnått innan debuten skedde i Korsika 1984.
Efter läroåret kunde Peugeot ledd av Jean Todt på rodret vinna två konstruktörstitlar på raden med en finsk rallystjärna bakom ratten, först ut Timo Salonen 1985 och Juha Kankkunen drygt ett år senare och vi stora beundrare av WRC på den gamla goda tiden läst på en och annan bilforum eller kommentarsflöde på medieplattformarna att fixstjärnan Ari Vatanen lurade döden i Argentina 1985 och tillfrisknade efter en lång återhämtning i vildmarken, tätt efter att Grupp B förbjöds av FIA efter VM-säsongen 1986 fick Peugeot gå mot nya höjder och satsade vilt på Dakar-rallyt, ute i sanddynerna kunde en 205 T16 med förlängd kaross och bredare bensintank ta hem två raka segrar totalt, den senaste skedde anno 1988 efter det omtalade mysteriet kring Vatanens försvunna 405 T16 som stals i nattmörkret utanför servicetältet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar