lördag 10 augusti 2024

10 saker du inte visste om Adrian Newey

Idag ska jag med stor förväntning skriva en liten "trivia" om kända personligheter inom racingkretsen, efter att ha handskats med en del förare i rattfattningen kommer jag lägga upp några små saker som rör en känd bildesigner som finkammat sin aerodynamiska expertis i över trettio år.

1. Adrian är född och uppvuxen i Stratford-upon-Avon

2. Som högstadieelev hade han avsiktligen typsnittat en annan klasskamrats stencil i fysiklektionen och fått kicken av biträdande rektorn

3. Flera år senare genomgick denne unge man att utbilda sig till aerodynamiker av högsta rang med ett tiotals högskolepoäng i sitt CV

4. Läroåren i ett Indycar-team slutade med sin första personliga braksuccé och var snillen som låg bakom Danny Sullivans hänförande insats på Indianapolis Motor Speedway 1985

5. 1988 designade han sin första F1-bil med den numera nedlagda Leyton House-stallet, en March 881 av alla kolfibervagnar om inte hans adept Ivan Capelli klagade på kramp i höger vadben

6. Efter flytten till Grove i Oxfordshire kunde han underteckna sina stora framgångar hos Williams F1 med fem konstruktörstitlar på sex år trots att han hemlighöll felet bakom modell FW16 många år framöver

7. I rollen som McLarens huvudfigur i designteamet hade han välkomnats av Ron Dennis, Martin Whitmarsh och Steve Hallam sedan färdigutvecklingen av en fullt fungerande "Silverpil" vid namn MP4-12, efterträdarna blev så småningom vinnarvapen och slagit en kil i Rory Byrnes penseldrag

8. Han förlängde kontraktet med McLaren sedan transferryktet till Jaguar inte blev till efter Tysklands GP 2001 och in mot november 2005 kunde Adrian inte ångra sig en flytt till Milton Keynes

9. Från och med 2007 fick han arbeta febrilt med en vidareutveckling av att ställa fjäderbenen utan köl, en "zero-keel" som gjort sig ökänd i McLaren-tiden och därefter fick hans kreationer i Red Bull Racings färger gå mot fyra raka konstruktörstitlar

10. Många år efter de dystra åren är Adrian fortsatt nöjd med sitt nuvarande jobb som teknisk direktör och anställt Paul Monaghan som designer drygt två veckor efter sista minuten-dramat i Abu Dhabi 2021 genom att förutspå Max Verstappens lyft till toppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar