Låt oss njuta av en bra frukost med lördagsgodis åt sidan till er som följt mycket Formel 1 eller andra discipliner på fyra hjul framför TV: n, idag skall jag ta fram några exempel på de mest bisarra skriverierna som typsnittats av motorjournalister ur den innersta kretsen.
Två gånger om hade en Ferrari inte fått en förare till start p.g.a. felaktigheter under formationsvarvet, på Imola 1991 fick Alain Prost åka på en vattenplaning nedför ingången mot Rivazza och kanat åt sidan tills bilen fått motorstopp, fansen kände sig besvikna när den forne världsmästaren hoppade ur cockpit eftersom dramatiken nådde sin hyperaktivitet bland personalen i gula skjortor, fem år senare fick det hända igen när Michael Schumachers motor gått upp i rök och lossat bältet till ett tidigt sorti innan de fem röda lamporna ens slocknat, helt underligt framför fullsatta läktare på Magny-Cours.
Däckstrulet på Nürburgring 1999 var så pass uppseendeväckande hos mekanikerna i Scuderians läger, till ingenjörsteamets stora bittra ansiktsuttryck så fanns inga nya set regndäck att tillgå när blixten skulle nå horisonten inom kort, tyvärr fick Irvine satsa på skrubbade set intermediates och det fick stallchefen Jean Todt att utreda saken med kollegorna Ross Brawn och Luca Baldisserri; många trodde att Ferraris klantigheter i depågatan kostade nordirländarens jättelika chans att slå Häkkinen om förartiteln med två race kvar av säsongen innan allt skulle svänga om i turordningen.
På Nordamerikas större formelbilsserie i den gamla goda tiden (CART) hade det varit mycket snack om Hondas turbomatade V8-motorer, efter de två läroåren hade den japanska motortillverkaren vunnit fem av sju titlar genom åren innan övergången till den rivaliserande Indy Racing League vilket fick tusentals åskådare att höja ögonbrynen en aning men vad som hade hänt vid en av få tillfällen anno 2000 gick i fullskalig tvetydighet, på Exhibition Place i Toronto fick plenumkammaren på Helio Castroneves Reynard/Honda trimmad av Team Penske bokstavligen explodera och gjorde att motorkåpan flög 60 meter upp i luften när brasilianaren nådde bromspunkten ner till kurva 8, en funktionär sa till en annan snille samma fredagsmorgon att det låg en diskho i mittrefugen men nej, det var en blow off-ventil som låg kvar på marken innan träningspasset rödflaggades.
F.d. racerföraren tillika expertkommentatorn Parker Johnstone öppnade upp om en liknande incident med en plenumkammare som for till väders, han sa att när denne försökte kvala in till Indy 500 1994 så hörde han något skumt bakom sittbrunnen, som befarat hade en jättelik brus gjort öronen att blöda ut ur södra kortsidan tills blow off-ventilen sköts upp i luften och hamnat på en golfbana där nån amatörspelare skriker "Fore! " på trettonde hålets tee, jösses vad märkligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar